Abstract
Continuous improvement technique is among the most important strategic cost management techniques in the modern era, through which economic units can perform their objectives by improving the value of the product, reducing its cost, and providing products that meet the requirements and needs of the customer through their performance, low prices and high quality of its competitive advantage.
Accordingly, the most important objectives of the current research is to study the above technique by applying it in one of the factories of the General Company for Textile and Leather Industries, which is the ready-made clothes factory in Najaf. For the purpose of achieving this goal, the researchers, when applying the continuous improvement technique, relied on the data obtained in several ways, including field visits, personal interviews with workers and officials in the factory as well as sales agents, as well as data extracted from the accounting and cost records in the research sample factory.
The researchers reached a number of conclusions, the most important of which is that a ready-made garment factory in Najaf, as the research sample, suffers due to the lack of application of continuous improvement technique, which can achieve its goals by reducing cost and enhancing competitive advantage, so the most important recommendations in this research confirm To focus attention on the application of the above-mentioned technology for its role in achieving this goal.
Accordingly, the most important objectives of the current research is to study the above technique by applying it in one of the factories of the General Company for Textile and Leather Industries, which is the ready-made clothes factory in Najaf. For the purpose of achieving this goal, the researchers, when applying the continuous improvement technique, relied on the data obtained in several ways, including field visits, personal interviews with workers and officials in the factory as well as sales agents, as well as data extracted from the accounting and cost records in the research sample factory.
The researchers reached a number of conclusions, the most important of which is that a ready-made garment factory in Najaf, as the research sample, suffers due to the lack of application of continuous improvement technique, which can achieve its goals by reducing cost and enhancing competitive advantage, so the most important recommendations in this research confirm To focus attention on the application of the above-mentioned technology for its role in achieving this goal.
Keywords
Competitive advantage
continuous improvement
Cost Management.
kaizen cost
Target cost
Abstract
تعد تقنية التحسين المستمر من بين اهم التقنيات الاستراتيجية لإدارة التكلفة في بيئة الاعمال الحديثة والتي يمكن من خلالها ان تؤدي الوحدات اقتصادية اهدافها بتحسين قيمة المنتج وتخفيض كلفته وتقديم المنتجات التي تلبي متطلبات وحاجات الزبون من خلال اداءها واسعارها المنخفضة والجودة العالية التي تتمتع بها، وبالنتيجة تعزز من ميزتها التنافسية.
وعليه فأن اهم اهداف البحث الحالي هو دراسة التقنية اعلاه عن طريق تطبيقها في أحد مصانع الشركة العامة للصناعات النسيجية والجلدية الا وهو مصنع الالبسة الجاهزة في النجف الاشرف. ولغرض تحقيق هذا الهدف فقد اعتمد الباحثان عند تطبيق تقنية التحسين المستمر على البيانات التي تم الحصول عليها بعدة طرق، منها الزيارات الميدانية، والمقابلات الشخصية مع العاملين والمسؤولين في المصنع فضلا عن وكلاء البيع، وايضا البيانات المستخرجة من السجلات المحاسبية والكلفوية في المصنع عينة البحث.
وقد توصل الباحثان الى جملة من الاستنتاجات, اهمها ان مصنع للألبسة الجاهزة في النجف الاشرف، بوصفه عينة البحث، يعاني بسبب عدم تطبيق تقنية التحسين المستمر والتي يمكن ان يحقق اهدافه بتخفيض التكلفة وتعزيز الميزة التنافسية، لذلك فان اهم ما ورد في هذا البحث من توصيات يؤكد على تركيز الاهتمام بتطبيق التقنية المذكورة اعلاه لدورها في تحقيق هذا الهدف.
وعليه فأن اهم اهداف البحث الحالي هو دراسة التقنية اعلاه عن طريق تطبيقها في أحد مصانع الشركة العامة للصناعات النسيجية والجلدية الا وهو مصنع الالبسة الجاهزة في النجف الاشرف. ولغرض تحقيق هذا الهدف فقد اعتمد الباحثان عند تطبيق تقنية التحسين المستمر على البيانات التي تم الحصول عليها بعدة طرق، منها الزيارات الميدانية، والمقابلات الشخصية مع العاملين والمسؤولين في المصنع فضلا عن وكلاء البيع، وايضا البيانات المستخرجة من السجلات المحاسبية والكلفوية في المصنع عينة البحث.
وقد توصل الباحثان الى جملة من الاستنتاجات, اهمها ان مصنع للألبسة الجاهزة في النجف الاشرف، بوصفه عينة البحث، يعاني بسبب عدم تطبيق تقنية التحسين المستمر والتي يمكن ان يحقق اهدافه بتخفيض التكلفة وتعزيز الميزة التنافسية، لذلك فان اهم ما ورد في هذا البحث من توصيات يؤكد على تركيز الاهتمام بتطبيق التقنية المذكورة اعلاه لدورها في تحقيق هذا الهدف.
Keywords
ادارة التكلفة.
التحسين المستمر
التكلفة المستهدفة
الميزة التنافسية
تكلفة كايزن