Abstract
The research aims to :
Identifying the difficulties that teachers face when formulating and preparing electronic questions and using them in electronic tests from a teaching point of view in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul.
The descriptive approach was used in the survey method, as the research community included the teachers of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul for the academic year (2022-2023), and their number was (129), while the research sample included (78) teachers, representing a percentage of (60 %) of the research community, The research tool included preparing a questionnaire (formulation and preparation of electronic questions) and statistical methods were used (arithmetic mean, standard deviation, default mean), and the statistical bag program (Spss) was used to process the data statistically .
The researcher reached the following conclusions :
-There are difficulties in formulating and preparing electronic questions when using electronic tests for teachers of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul .
-The existence of difficulties among students when answering electronic questions through their participation in electronic tests .
-The existence of difficulties in the nature and volume of paper curricula through the formulation and preparation of electronic questions.
-The existence of difficulties in the technical and administrative support of the university administration when initiating the implementation of the formulation and preparation of electronic questions and their use in electronic tests among faculty members at the Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul .
Identifying the difficulties that teachers face when formulating and preparing electronic questions and using them in electronic tests from a teaching point of view in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul.
The descriptive approach was used in the survey method, as the research community included the teachers of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul for the academic year (2022-2023), and their number was (129), while the research sample included (78) teachers, representing a percentage of (60 %) of the research community, The research tool included preparing a questionnaire (formulation and preparation of electronic questions) and statistical methods were used (arithmetic mean, standard deviation, default mean), and the statistical bag program (Spss) was used to process the data statistically .
The researcher reached the following conclusions :
-There are difficulties in formulating and preparing electronic questions when using electronic tests for teachers of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at the University of Mosul .
-The existence of difficulties among students when answering electronic questions through their participation in electronic tests .
-The existence of difficulties in the nature and volume of paper curricula through the formulation and preparation of electronic questions.
-The existence of difficulties in the technical and administrative support of the university administration when initiating the implementation of the formulation and preparation of electronic questions and their use in electronic tests among faculty members at the Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul .
Keywords
difficulties
electronic questions
electronic tests .
formulation
preparation
Abstract
يهدف البحث الى :
التعرف على الصعوبات التي تواجه التدريسين عند صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية واستخدامها في الاختبارات الالكترونية من وجهة نظر تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الموصل .
تم استخدام المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي ، إذ اشتمل مجتمع البحث على تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة الموصل للعام الدراسي (2022-2023) ، والبالغ عددهم (129) تدريسي ، اما عينة البحث كانت قد اشتملت على (78) تدريسي، ويمثلون نسبة ( 60 % ) من مجتمع البحث ، واشتملت اداة البحث على اعداد استبيان ( صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية ) وتم استخدام الوسائل الاحصائية (المتوسط الحسابي ، الانحراف المعياري , المتوسط الفرضي واستخدام برنامج الحقيبة الاحصائية (Spss) في معالجة البيانات احصائيا .
وقد توصل الباحث الى الاستنتاجات الأتية :
- وجود صعوبات في صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية عند استخدامها في الاختبارات الالكترونية لدى تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة الموصل .
- وجود صعوبات لدى الطلبة عند قيامهم بالإجابة على الاسئلة الالكترونية من خلال مشاركتهم في الاختبارات الالكترونية .
- وجود صعوبات في طبيعة المنهج الورقي وحجمه من خلال صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية .
- وجود صعوبات في الدعم الفني والاداري للإدارة الجامعية عند الشروع بتنفيذ صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية واستخدامها في الاختبارات الالكترونية لدى تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الموصل .
التعرف على الصعوبات التي تواجه التدريسين عند صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية واستخدامها في الاختبارات الالكترونية من وجهة نظر تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الموصل .
تم استخدام المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي ، إذ اشتمل مجتمع البحث على تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة الموصل للعام الدراسي (2022-2023) ، والبالغ عددهم (129) تدريسي ، اما عينة البحث كانت قد اشتملت على (78) تدريسي، ويمثلون نسبة ( 60 % ) من مجتمع البحث ، واشتملت اداة البحث على اعداد استبيان ( صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية ) وتم استخدام الوسائل الاحصائية (المتوسط الحسابي ، الانحراف المعياري , المتوسط الفرضي واستخدام برنامج الحقيبة الاحصائية (Spss) في معالجة البيانات احصائيا .
وقد توصل الباحث الى الاستنتاجات الأتية :
- وجود صعوبات في صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية عند استخدامها في الاختبارات الالكترونية لدى تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة الموصل .
- وجود صعوبات لدى الطلبة عند قيامهم بالإجابة على الاسئلة الالكترونية من خلال مشاركتهم في الاختبارات الالكترونية .
- وجود صعوبات في طبيعة المنهج الورقي وحجمه من خلال صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية .
- وجود صعوبات في الدعم الفني والاداري للإدارة الجامعية عند الشروع بتنفيذ صياغة واعداد الاسئلة الالكترونية واستخدامها في الاختبارات الالكترونية لدى تدريسي كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الموصل .
Keywords
.صعوبات
اعداد ، الاسئلة الالكترونية ، الاختبارات الالكترونية
صياغة