Abstract
The current research aims to identify first: the effect of the Wilen & Phillips strategy
on the achievement of fifth-grade literary female students in the subject of Principles of
Philosophy and Psychology..To achieve the objectives of the current research, the following hypotheses were formulated: The first hypothesis: There is no statistically significant
difference at a significance level of (0.05) in the achievement of Principles of Philosophy
and Psychology between the students of the experimental group who study with the Wilen
& Phillips strategy and the essential group who study in the usual way. The experimental
design with a post-test was followed for the two groups, and the random cluster method
was used to select the basic research sample, which amounted to 46 female students from
the fifth-grade literary students, with 23 for the experimental group and 23 for the control
group. The researcher was sufficient between the two groups in the variables of chronological age calculated in months, and grades. Principles of Philosophy and Psychology
for the first semester of the academic year (2023/2024 AD), intelligence, and academic
achievement of parents. The researcher prepared74 ( behavioral objectives for the topics of Principles of Philosophy and Psychology in the second part of the curriculum for
fifth-grade literary students. The researcher prepared 18 teaching plans for students in the
experimental group according to the Wilen & Phillips strategy, as well as students in the
control group. In the usual way, two models were presented to a group of judges who supported its validity
on the achievement of fifth-grade literary female students in the subject of Principles of
Philosophy and Psychology..To achieve the objectives of the current research, the following hypotheses were formulated: The first hypothesis: There is no statistically significant
difference at a significance level of (0.05) in the achievement of Principles of Philosophy
and Psychology between the students of the experimental group who study with the Wilen
& Phillips strategy and the essential group who study in the usual way. The experimental
design with a post-test was followed for the two groups, and the random cluster method
was used to select the basic research sample, which amounted to 46 female students from
the fifth-grade literary students, with 23 for the experimental group and 23 for the control
group. The researcher was sufficient between the two groups in the variables of chronological age calculated in months, and grades. Principles of Philosophy and Psychology
for the first semester of the academic year (2023/2024 AD), intelligence, and academic
achievement of parents. The researcher prepared74 ( behavioral objectives for the topics of Principles of Philosophy and Psychology in the second part of the curriculum for
fifth-grade literary students. The researcher prepared 18 teaching plans for students in the
experimental group according to the Wilen & Phillips strategy, as well as students in the
control group. In the usual way, two models were presented to a group of judges who supported its validity
Abstract
هـدف البحـث الحـالي إلى تعـرف أولاً: اثـر اسـراتيجية Wilen & Phillipsفي تحصيـل طالبـات الصـف الخامـس
الادبي في مــادة مبــادئ الفلســفة وعلــم النفــس.) ولتحقيــق هدفــا البحــث الحــالي تــم صــوغ الفرضيــات الآتيــة:
الفرضيـة الأولى لا يوجـد فـرق ذو دلالـة إحصائيـة عنـد مسـتوى دلالـة ( )0.05في التحصيـل مبـادى الفلسـفة وعلـم
ُ النفـس بـن طالبـات المجموعـة التجريبيـة الـاتي يدرسـن باسـراتيجية Wilen & Phillipsوالمجموعـة الضابطـة
ُ الـاتي يدرسـن بالطريقـة الاعتياديـة وتـم اتبـاع التصميـم التجريبـي ذي الاختبـار البعـدي للمجموعتـن، وبالطريقـة
العشـوائية اختـرت عينـة البحـث الأساسـية التـي بلغـت ( )46طالبـة مـن طالبـات الصـف الخامـس الادبي ، بواقـع
( )23للمجموعـة التجريبيـة و ( ) ً 23للضابطـة وكافـا ً ت الباحثـة بـن المجموعتـن في متغـرات العمـر الزمنـي محسـوبا
بالشــهور، ودرجــات مــادة مبــادئ الفلســفة وعلــم النفــس لنصــف الســنة للعــام الــدراسي (2023/2024م،)
والـذكاء، والتحصيـل الـدراسي للأبويـن. وأعـدت الباحثـة ( ) ً 74هدفـا ً سـلوكيا، لموضوعـات مبـادئ الفلسـفة وعلـم
النفـس في الجـزء الثـاني مـن المنهـج المقـرر الصـف الخامـس الادبي أعـدت الباحثـة ( )17خطـط تدريسـية الطالبـات
المجموعــة التجريبيــة عــى وفــق اســراتيجية ، Wilen & Phillipsومثلهــا طالبــات المجموعــة الضابطــة بالطريقــة
الاعتياديـة ثـم عـرض أنموذجـن منهـا عـى نخبـة مـن المحكمـن، الذيـن أيـدوا صاحياتهـا
الادبي في مــادة مبــادئ الفلســفة وعلــم النفــس.) ولتحقيــق هدفــا البحــث الحــالي تــم صــوغ الفرضيــات الآتيــة:
الفرضيـة الأولى لا يوجـد فـرق ذو دلالـة إحصائيـة عنـد مسـتوى دلالـة ( )0.05في التحصيـل مبـادى الفلسـفة وعلـم
ُ النفـس بـن طالبـات المجموعـة التجريبيـة الـاتي يدرسـن باسـراتيجية Wilen & Phillipsوالمجموعـة الضابطـة
ُ الـاتي يدرسـن بالطريقـة الاعتياديـة وتـم اتبـاع التصميـم التجريبـي ذي الاختبـار البعـدي للمجموعتـن، وبالطريقـة
العشـوائية اختـرت عينـة البحـث الأساسـية التـي بلغـت ( )46طالبـة مـن طالبـات الصـف الخامـس الادبي ، بواقـع
( )23للمجموعـة التجريبيـة و ( ) ً 23للضابطـة وكافـا ً ت الباحثـة بـن المجموعتـن في متغـرات العمـر الزمنـي محسـوبا
بالشــهور، ودرجــات مــادة مبــادئ الفلســفة وعلــم النفــس لنصــف الســنة للعــام الــدراسي (2023/2024م،)
والـذكاء، والتحصيـل الـدراسي للأبويـن. وأعـدت الباحثـة ( ) ً 74هدفـا ً سـلوكيا، لموضوعـات مبـادئ الفلسـفة وعلـم
النفـس في الجـزء الثـاني مـن المنهـج المقـرر الصـف الخامـس الادبي أعـدت الباحثـة ( )17خطـط تدريسـية الطالبـات
المجموعــة التجريبيــة عــى وفــق اســراتيجية ، Wilen & Phillipsومثلهــا طالبــات المجموعــة الضابطــة بالطريقــة
الاعتياديـة ثـم عـرض أنموذجـن منهـا عـى نخبـة مـن المحكمـن، الذيـن أيـدوا صاحياتهـا
Keywords
اسراتيجية ‘Wilen & Phillipsالتحصيل - الطالبات - مبادئ الفلسفة وعلم النفس