Abstract
The research aims to know the empowerment of education and its relationship to the methods of dealing within the school among primary school students. The research community consisted of primary school students affiliated with the General Directorate of Rusafa/2, and the research sample consisted of (200) students distributed among (100) males, (100), females from The sixth primary stage, and the measure of enabling education consisting of (30) items, and the measure of methods of dealing within the school consisted of (30) items, two tools for research, and after applying them to the research sample, the results showed that the value of the calculated correlation coefficients was statistically significant, and this result indicates To the existence of a real correlation between both variables, in light of these results, it was concluded that primary school students possess a high level of educational empowerment by using them to constantly observe and monitor their behaviors and their ability to teach.
Keywords
Empowerment of education
methods of dealing within the school.(
relationship
Abstract
يهدف البحث الى معرفة تمكين التعليم وعلاقته بأساليب التعامل داخل المدرسة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، تكوَّن مجتمع البحث من تلاميذ المدارس الابتدائية التابعة للمديرية العامة للرصافة/2، وتكونت عينة البحث من (200) تلميذٍ موزعة (100) ذكور، (100)، اناث من مرحلة السادس الابتدائي، وكان مقياس تمكين التعليم المكون من (30) فقرة، ومقياس اساليب التعامل داخل المدرسة مكون من (30) فقرة، اداتا للبحث، وبعد تطبيقهما على عينة البحث أظهرت النتائج ان قيمة معاملات الارتباط المحسوبة كانت ذات دلالة احصائية, وهذه النتيجة تشير الى وجود علاقة ارتباطية حقيقية بين كلا المتغيرين, في ضوء هذه النتائج تم التوصل إلى أن تلاميذ المرحلة الابتدائية يمتلكون مستوى عال من تمكين التعليم عن طريق استعمالهم ملاحظة ومراقبة سلوكياتهم باستمرار وقدرتهم على التعليم.
Keywords
تمكين التعليم، العلاقة، أساليب التعامل داخل المدرسة