Abstract
The research entitled (The beauty of the decorative structure and its employment in the Islamic miniature) dealt with the nature of the concept of aesthetics in studies of decorative units, their aesthetic references and their spiritual characteristics, by presenting the most important decorative units of engineering, botanicals, calligraphy and the structure of the subject of the decorative unit as an aesthetic formative unit in the Islamic miniatur.The research contained four chapters, the first chapter, the problem of research, its importance, and the need for it. The research problem was to reveal the aesthetic function of the decorative structure in Islamic miniature, and the aim of the research is to identify the decorative structure in the Islamic miniature and how to employ the decorative unit in the Islamic miniatures. While the limits of the research were limited to studying the illustrated models (Yahya al-Wasiti) from the Maqamat al-Hariri manuscript drawn in Iraq (634 AH - 1236 CE). The second chapter included the theoretical framework that consisted of two topics: The first topic included beauty among philosophers, decorative unity and its aesthetic reference and characteristics. The second dealt with the structure of the decorative unit, while the third chapter contained the research procedures, the research community, its sample, its tools, and the analysis of its adult samples (4) for paintings.
Abstract
عرض البحث الموسوم (جمال البنية الزخرفية وتوظيفها في المنمنة الاسلامية) طبيعة مفهوم الجمالية في دراسات الوحدات الزخرفية ومرجعياتها الجمالية وخصائصها الروحية من خلال عرض اهم الوحدات الزخرفية الهندسية والنباتية والخط العربي وبنية موضوع الوحدة الزخرفية وحدة تشكلية جمالية في المنمنمة الاسلامية. احتوى البحث على اربعة فصول الاول مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه حيث كانت مشكلة البحث الكشف عن الوظيفة الجمالية للبنية الزخرفية في المنمنمات الاسلامية واما هدف البحث التعرف على البنية الزخرفية في المنمنة الاسلامية و كيفية توظيف الوحدة الزخرفية في رسوم المنمنة الاسلامية. فيما اقتصرت حدود البحث على دراسة النماذج المصورة من مخطوطة مقامات الحريري المرسومة في العراق (634هـ -1236 م) اما الفصل الثاني فقد شمل الاطار النظري الذي تكون من مبحثين : الاول الجمال عند الفلاسفة والوحدة الزخرفية ومرجعيتها الجمالية وخصائصها اما الثاني تناول بنية الوحدة الزخرفية فيما احتوى الفصل الثالث على اجراءات البحث ومجتمع البحث وعينته واداته وتحليل عيناته البالغة (4) لوحات وضم الفصل الرابع نتائج الدراسة والاستنتاجات والمقترحات والتوصيات