Abstract
The research aims to identify the extent of the possibility of the Second Karkh Education Directorate having an administrative leadership that characterized by qualities such as vision, hope, altruism, love of work, Sens of belonging. Through the two variables- spiritual leadership and organizational commitment. The study seeks to identify the correlation between them within the organization under investigation. The research was applied in the Second Karkh Education Directorate, and for the purpose of collecting data on the practical side, a questionnaire was designed consisting of two axes, the first dealing with spiritual leadership and the second dealing with organizational commitment. (50) A questionnaire was randomly distributed to the Directorate’s employees, with several interviews conducted with them. To analyze the data, SPSS and AMOS programs were used, in addition to the use of the arithmetic mean, standard deviation, relative importance, coefficient of relative variation, normal distribution, confirmatory and exploratory factor analysis, Pearson correlation coefficient, and regression. Multilinearity and percentages as tools in the practical aspect. The research reached a number of conclusions, the most important of which is that the Second Karkh Education Directorate has a work force characterized by experience and knowledge, with the male gender prevailing over females, in light of its possession of a university qualification, but it does not possess a sufficient number of those with Doctorate degree, and among the recommendations was that the Second Karkh Education Directorate should recruit and attract a work force with high university degrees, capable of improving its performance, and activating the sharing of experience, knowledge, and administrative and technical skills, through the diversity of age groups and years of experience at the levels of departments, divisions, and units, in a way that ensures the transfer of Knowledge, experience and skill are among its functional capabilities, in light of its adoption of a career policy based on appointment and referral to retirement.
Keywords
continuity commitment
dedication
emotional commitment
Faith
membership
organizational commitment
spiritual leadership
Abstract
تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر تطبيق استراتيجيات إدارة المعرفة على الأداء المؤسسي في المدارس بمدينة بغداد. تم تطبيق منهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة، إذ يتيح هذا المنهج وصف الظواهر وتحليل العلاقة بين المتغيرات من خلال جمع البيانات وتفسيرها للوصول إلى نتائج تدعم فرضيات الدراسة. تكون مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس في مدينة بغداد، سواء كانت مدارس حكومية أو خاصة، في مختلف المراحل الدراسية (الابتدائية، المتوسطة، الثانوية). تم اختيار عينة عشوائية مكونة من 100 مدير من مديري مدارس بغداد، وتم اختيارهم بناءً على معايير محددة لضمان التنوع والشمولية في التمثيل. تم استخدام استبانة مكونة من 20 سؤالًا كأداة لجمع البيانات، حيث صممت لتشمل أسئلة تتعلق بممارسات إدارة المعرفة ومدى تأثيرها على الأداء المؤسسي من وجهة نظر مديري المدارس. تتضمن الاستبانة أسئلة مغلقة ونمطية لتسهيل جمع وتحليل البيانات. أظهرت الدراسة أن تطبيق استراتيجيات إدارة المعرفة في المدارس له تأثير إيجابي على مستوى الأداء المؤسسي من وجهة نظر مديري المدارس في بغداد. حيث تمثل نتائج تحليل الفرضية الأولى أن هناك علاقة دالة بين تطبيق استراتيجيات إدارة المعرفة وتحسين الأداء المؤسسي، مما يشير إلى أن المدارس التي تعتمد ممارسات فعالة لإدارة المعرفة تتمتع بأداء مؤسسي أفضل. أما بالنسبة للفرضية الثانية، فقد أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجة دعم الإدارة العليا لإدارة المعرفة وتطبيق استراتيجيات إدارة المعرفة في المدارس. تشير هذه النتائج إلى أن دعم الإدارة العليا يلعب دورًا حاسمًا في تطبيق هذه الاستراتيجيات بنجاح، مما يساهم في تحسين الأداء المؤسسي بشكل كبير.
Keywords
القيادة الروحية ، الالتزام التنظيمي ، التفاني ، العضوية ، الايمان ، الالتزام الاستمراري ، الالتزام العاطفي