Abstract
The main thrust of the research lies in showing the impact of marketing Ambidexterity as an independent variable across its dimensions (exploration of opportunities, exploitation of opportunities) and excellence as a responsive variable. The research problem was embodied through the main question of the research problem (What is the role and impact of marketing ambidexterity and its dimensions in achieving marketing excellence?) The sample size was (10) private universities and colleges, namely (Al-Turath, Al-Mamoun, Baghdad for Economic Sciences, Tigris University, Al-Bayan, Al-Bani, Al-Farahidi, Al-Nusour, Al-Hikma, Al-Mansour). The research included two hypotheses to test the correlation and effect. The statistical program (SPSS V.25) was relied on to analyze the results, and the research reached the acceptance of the hypotheses. The statistical results in the colleges and universities surveyed showed that the order of relative importance of the study variables was respectively (marketing Ambidexterity, excellence) and there was agreement about the primacy of the virtuosity variable. Marketing, which confirms that the college administration adopts pioneering strategies to discover new opportunities and exploit these opportunities. He recommended that the management of the colleges and universities surveyed should pay attention to using different marketing methods and methods that help attract and attract students, such as advertising campaigns for the college's current services or those that will be offered.In addition to increasing attention to the variable of excellence to bring about a noticeable positive change in private colleges and universities.
Abstract
يكمن التوجه الأساسي للبحث في بيان تأثير البراعة التسويقية كمتغير مستقل عبر أبعادها ( استكشاف الفرص، استغلال الفرص) والتميز التسويقي كمتغير مستجيب، واعتمد الباحثان على المنهج الوصفي التحليلي في اتمام هذا البحث، كما و تجسدت مشكلة البحث من خلال التساؤل الرئيس لمشكلة البحث (ما هو دور وتأثير البراعة التسويقية وابعادها في تحقيق التميز التسويقي؟) حيث تم تطبيقه على عينة من الجامعات والكليات الأهلية في محافظة بغداد .حيث بلغ حجم العينة(10) جامعات وكليات أهلية وهي(التراث، المأمون، بغداد للعلوم الاقتصادية، دجلة الجامعة، البيان، الباني، الفراهيدي، النسور، الحكمة، المنصور)، تم توزيع(180)استبانة وكان الصالح منها للتحليل الاحصائي (155)، وقد تضمن البحث فرضيتان لاختبار علاقة الارتباط والتأثير. وتم الاعتماد على البرنامج الاحصائي(SPSS V.25) لتحليل النتائج، وقد توصل البحث إلى قبول الفرضيات، أظهرت النتائج الإحصائية في الكليات والجامعات المبحوثة أن ترتيب الأهمية النسبية لمتغيرات الدراسة كانت على التوالي(البراعة التسويقية، التميز التسويقي) وكان هناك اتفاق حول صدارة متغير البراعة التسويقية وهو ما يؤكد أن ادارة الكلية تتبنى استراتيجيات رائدة للكشف عن الفرص الجديدة واستغلال هذه الفرص. وأوصى بضرورة ضرورة اهتمام إدارة الكليات والجامعات المبحوثة باستخدام أساليب و طرق تسويقية مختلفة تساعد على جذب واستقطاب الطلبة، كالحملات الإعلانية عن خدمات الكلية الحالية أو التي سوف تطرح. بالإضافة الى زيادة الاهتمام بمتغير التميز التسويقي لإحداث تغيير ايجابي ملحوظ في الكليات والجامعات الأهلية.