Abstract
The current research aims at answering the following questions: 1.
What is positive psychology, its objectives, applications and
techniques? 2. What topics does he study? 3. What are its most
famous theories and how to apply them? 4. What is special education, its nature and objectives? 5. What is the role of positive
psychology in the educational field and finally 6. What is the role of
positive psychology in special education?
After answering these questions, the researcher concluded that
positive psychology has an important role in special education, not
only in learning, but in raising the level of mental health, as it paints
students with special needs optimism and hope in the present and
the future, happiness and well-being in life in terms of overcoming
the educational, psychological and behavioral problems that the
students face each according to his disability and also can be used in
all age groups.
What is positive psychology, its objectives, applications and
techniques? 2. What topics does he study? 3. What are its most
famous theories and how to apply them? 4. What is special education, its nature and objectives? 5. What is the role of positive
psychology in the educational field and finally 6. What is the role of
positive psychology in special education?
After answering these questions, the researcher concluded that
positive psychology has an important role in special education, not
only in learning, but in raising the level of mental health, as it paints
students with special needs optimism and hope in the present and
the future, happiness and well-being in life in terms of overcoming
the educational, psychological and behavioral problems that the
students face each according to his disability and also can be used in
all age groups.
Keywords
Positive Psychology
special education
Abstract
ييدف البحث الحالي الإجابة عمى الاسئمة التالية: .١ماىو عمم النفس الإيجابي
وأىدافو وتطبيقاتو وفنياتو؟ .٢ماىي المواضيع التي يدرسيا؟ .٣ماىي أشير نظرياتو
وكيفية تطبيقيا؟ .٤ماىي التربية الخاصة وطبيعتيا وأىدافيا؟ .٥ما دور عمم النفس
الإيجابي في الميدان التربوي وأخيرا .٦ما دور عمم النفس الإيجابي بالتربية الخاصة؟
واستنتجت الباحثة بعد الإجابة عمى ىذه الاسئمة الى أن لعمم النفس الإيجابي دور ميم في
التربية الخاصة ليس فقط في التعميم وانما لرفع مستوى الصحة النفسية حيث يرسم لطمبة
ذوي الاحتياجات الخاصة تفاؤلاً وأملاً في الحاضر والمستقبل والسعادة والرفاىية في الحياة
من حيث التغمب عمى المشكلات التربوية والنفسية والسموكية التي تواجو الطمبة كل حسب
إعاقتو وايضا يمكن استخدامو في جميع الفئات العمرية
وأىدافو وتطبيقاتو وفنياتو؟ .٢ماىي المواضيع التي يدرسيا؟ .٣ماىي أشير نظرياتو
وكيفية تطبيقيا؟ .٤ماىي التربية الخاصة وطبيعتيا وأىدافيا؟ .٥ما دور عمم النفس
الإيجابي في الميدان التربوي وأخيرا .٦ما دور عمم النفس الإيجابي بالتربية الخاصة؟
واستنتجت الباحثة بعد الإجابة عمى ىذه الاسئمة الى أن لعمم النفس الإيجابي دور ميم في
التربية الخاصة ليس فقط في التعميم وانما لرفع مستوى الصحة النفسية حيث يرسم لطمبة
ذوي الاحتياجات الخاصة تفاؤلاً وأملاً في الحاضر والمستقبل والسعادة والرفاىية في الحياة
من حيث التغمب عمى المشكلات التربوية والنفسية والسموكية التي تواجو الطمبة كل حسب
إعاقتو وايضا يمكن استخدامو في جميع الفئات العمرية
Keywords
عمم النفس الإيجابي/ التربية الخاصة