Abstract
Analytically and theoretically driven methodology, the current research tackled treating the problem of owning the dynamics to achieve competitive advantage by organizations. This can be done a result of sustaining their huge benefits in a way that enable organization to succeed and existing in the competitive race. Although, theoretically and civil analysis reached that the sustainability of competitive advantage of the business organization may need a group of tools and dynamics to achieve their goals. One of these tools is known as financial indicators. The research concluded into a group of results, there are considerable and fixed relations with the indicators of competitive advantages and indicators of sustaining the industrial sector. So, the inconsiderable and weak relation in most years covered by the current research in the banking sector had been taken. A group of recommendations have been sought to exceed the cases of weaknesses in the competitive advantages in some surveyed organizations
Abstract
تعدّ المزايا التنافسية واستدامتها جوهر سعي الإدارة الإستراتيجية في المنظمات المختلفة، ولأغراض ذلك اعتمدنا على المنهجين الوصفي والتحليلي في تناول مشكلة كيفية امتلاك المنظمات لآليات تحقيق المزايا التنافسية واستدامتها وجني منافعها الكبيرة بالشكل الذي يمكّن المنظمة من الاستمرار بالنجاح والبقاء عنصراً فاعلاً ومؤثراً في الميدان التنافسي، إذ اتضح من خلال التحليلين النظري والميداني اللذين ذهبنا باتجاههما أن تحقيق واستدامة المزايا التنافسية للمنظمة يتطلب امتلاك مصادرها والأخذ بمجموعة كبيرة من الأدوات والآليات، وبحسب ما أشار إليه الباحثون فإن الأداة المالية المتمثلة بالمؤشرات المالية، يمكن استثمارها للتأكد من ذلك ميدانياً، مما شكلّ دافعاً لتبني ما طرحه كل من (Thomas & Waterman, 1988) في إمكانية اعتماد بعض تلك المؤشرات المالية للكشف عن إمكانيات تحقيق المنظمة للمزايا التنافسية واستدامتها، وبعد إتمام إجراءات البحث خلصنا إلى مجموعة الاستنتاجات منها ظهور علاقات ارتباط معنوية وقوية بين مؤشرات امتلاك المزايا التنافسية ومؤشرات استدامتها في القطاع الصناعي، فيما كانت تلك العلاقة غير معنوية وضعيفة في أغلب السنوات التي غطاها البحث في القطاع المصرفي، فكان ذلك أساساً لطرح مجموعة مقترحات من شأنها أن تسهم في تجاوز حالات الضعف الظاهرة في المزايا التنافسية واستدامتها لدى بعض الشركات المبحوثة