Abstract
The research aims to reveal the effect of random and sequential practice scheduling according to the right brain dominance in learning the art of performing some basic skills in volleyball. The differences in the post test between the two random and sequential groups to learn the art of some basic skills in volleyball.
The researchers hypothesized that there are significant differences between the pre and post tests for the two random and sequential groups to learn the art of some basic skills in volleyball and in favor of the post test, and the presence of significant differences in the post test between the two random and sequential groups to learn the art of some basic skills in volleyball and in favor of the random group.
The researchers used the experimental approach and conducted the process of equivalence in physical and motor traits and skills as well as equivalence in intelligence. The researchers used the arithmetic mean, the standard deviation, and the test of differences for the independent and linked groups.The researchers concluded the emergence of positive learning for both the random and independent groups in skills, and also the random group outperformed the sequential group in learning the motor skills under study. The researchers recommended conducting other research for other skills in volleyball using random practice according to the cerebral dominance (right), and conducting other research on other activities.
The researchers hypothesized that there are significant differences between the pre and post tests for the two random and sequential groups to learn the art of some basic skills in volleyball and in favor of the post test, and the presence of significant differences in the post test between the two random and sequential groups to learn the art of some basic skills in volleyball and in favor of the random group.
The researchers used the experimental approach and conducted the process of equivalence in physical and motor traits and skills as well as equivalence in intelligence. The researchers used the arithmetic mean, the standard deviation, and the test of differences for the independent and linked groups.The researchers concluded the emergence of positive learning for both the random and independent groups in skills, and also the random group outperformed the sequential group in learning the motor skills under study. The researchers recommended conducting other research for other skills in volleyball using random practice according to the cerebral dominance (right), and conducting other research on other activities.
Keywords
: random practice
cerebral dominance (right)
sequential
volleyball
Abstract
هدف البحث الى الكشف عن تأثير جدولة الممارسة العشوائية و المتسلسلة على وفق السيادة الدماغية (الايمن) في تعلم فن اداء بعض المهارات الاساسية بالكرة. الفروق في الاختبار البعدي بين المجموعتين العشوائية والمتسلسلة لتعلم فن بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة .
وافترض الباحثان وجود فروق ذات دلالة معنوية بين الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين العشوائية و المتسلسلة لتعلم فن بعض المهارات الاساسية بكرة ولصالح الاختبار البعدي , وجود فروق ذات دلالة معنوية في الاختبار البعدي بين المجموعتين العشوائية والمتسلسلة لتعلم فن بعض المهارات الاساسية بكرة ولصالح المجموعة العشوائية .استخدم الباحثان المنهج التجريبي, قام الباحثان بإجراء عملية التكافؤ في الصفات البدنية والحركية والمهارات الحركية فضلا عن التكافؤ في الذكاء . استعان الباحثان بالوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار الفروق للمجموعات المستقلة والمرتبطة , واستنتج الباحثان ظهور تعلم ايجابي لكلا المجموعتين العشوائية والمستقلة في المهارات, وايضا تفوقت المجموعة العشوائية على المجموعة المتسلسلة في تعلم المهارات الحركية قيد البحث , واوصى الباحثان بإجراء بحوث اخرى لمهارات اخرى للكرة الطائرة مستعينا بالممارسة العشوائية على وفق السيادة الدماغية (الايمن) , اجراء بحوث اخرى على فعاليات اخرى .
وافترض الباحثان وجود فروق ذات دلالة معنوية بين الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين العشوائية و المتسلسلة لتعلم فن بعض المهارات الاساسية بكرة ولصالح الاختبار البعدي , وجود فروق ذات دلالة معنوية في الاختبار البعدي بين المجموعتين العشوائية والمتسلسلة لتعلم فن بعض المهارات الاساسية بكرة ولصالح المجموعة العشوائية .استخدم الباحثان المنهج التجريبي, قام الباحثان بإجراء عملية التكافؤ في الصفات البدنية والحركية والمهارات الحركية فضلا عن التكافؤ في الذكاء . استعان الباحثان بالوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار الفروق للمجموعات المستقلة والمرتبطة , واستنتج الباحثان ظهور تعلم ايجابي لكلا المجموعتين العشوائية والمستقلة في المهارات, وايضا تفوقت المجموعة العشوائية على المجموعة المتسلسلة في تعلم المهارات الحركية قيد البحث , واوصى الباحثان بإجراء بحوث اخرى لمهارات اخرى للكرة الطائرة مستعينا بالممارسة العشوائية على وفق السيادة الدماغية (الايمن) , اجراء بحوث اخرى على فعاليات اخرى .
Keywords
: الممارسة العشوائية ، المتسلسلة ، السيادة الدماغية (الايمن) ، الكرة الطائرة