Abstract
The aim of the research is to identify the level of epistemological thinking among the students of the College of Education for Humanities in light of the variables of the scientific section and gender.
The research sample consisted of (140) male and female students who were chosen in a random-stratified manner from the students of the College of Education for Human Sciences from the departments of history, educational and psychological sciences by (70) male and female students from each department, and equally between males and females also and in order to achieve the goal of the research the researchers adopted On the scale prepared by Schraw and Dennison (1994), expressed by Obeidat and Aljarah (2011) and consisting of (42) paragraphs, and each paragraph has three alternatives (always, sometimes, rarely), and the researchers have verified the validity and reliability of the tool. With a replay method, its value reached (0.83) and then according to it on (10-13 / 12/2018) The individuals of the primary sample then analyzed the data statistically using the T-test for two independent samples. The results indicated the following: -
The research sample consisted of (140) male and female students who were chosen in a random-stratified manner from the students of the College of Education for Human Sciences from the departments of history, educational and psychological sciences by (70) male and female students from each department, and equally between males and females also and in order to achieve the goal of the research the researchers adopted On the scale prepared by Schraw and Dennison (1994), expressed by Obeidat and Aljarah (2011) and consisting of (42) paragraphs, and each paragraph has three alternatives (always, sometimes, rarely), and the researchers have verified the validity and reliability of the tool. With a replay method, its value reached (0.83) and then according to it on (10-13 / 12/2018) The individuals of the primary sample then analyzed the data statistically using the T-test for two independent samples. The results indicated the following: -
Abstract
هدف البحث للتعرف على مستوى التفكير فوق المعرفي لدى طلبة كلية التربية للعلوم الانسانية في ضوء متغيري القسم العلمي ، والجنس.
وتكونت عينة البحث من ( 140 ) طالباً و طالبة تم اختيارهم بأسلوب العشوائي الطبقي من طلبة كلية التربية للعلوم الانسانية من قسمي التاريخ ، والعلوم التربوية والنفسية بواقع (70) طالباً وطالبة من كل قسم ، وبالتساوي بين الذكور والاناث ايضاً ومن اجل تحقيق هدف البحث اعتمد الباحثان على المقياس الذي أعده شراو و دينسن (1994) Schraw and Dennison ، والمعرب من قبل عبيدات و الجراح ( 2011) والمكون من ( 42 ) فقرة ولكل فقرة ثلاث من البدائل ( دائما , أحيانا , نادرا ) و قد تحقق الباحثان من صدق و ثبات الأداة بأسلوب الاعادة وبلغت قيمته (0.83) ثم طبقاها بتاريخ (10-13/12/2018) على أفراد العينة الاساسية ثم حللا البيانات إحصائيا باستخدام الاختبار التائي لعينتين مستقلتين ودلت النتائج على ما يلي :-
1- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05 ) بين مستوى التفكير فوق المعرفي تبعا لمتغير القسم العلمي ولصالح قسم العلوم التربوية والنفسية.
2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05 ) بين مستوى التفكير فوق المعرفي تبعا لمتغير الجنس.
وفي ضوء ما حصلا عليه من نتائج خرج الباحثان بعدد من الاستنتاجات منها امتلاك طلبة كلية التربية للعلوم الانسانية مستوى عالي من التفكير فوق المعرفي ، كما أوصيا عدد من التوصيات واقترحا عدد من العناوين المستقبلية.
وتكونت عينة البحث من ( 140 ) طالباً و طالبة تم اختيارهم بأسلوب العشوائي الطبقي من طلبة كلية التربية للعلوم الانسانية من قسمي التاريخ ، والعلوم التربوية والنفسية بواقع (70) طالباً وطالبة من كل قسم ، وبالتساوي بين الذكور والاناث ايضاً ومن اجل تحقيق هدف البحث اعتمد الباحثان على المقياس الذي أعده شراو و دينسن (1994) Schraw and Dennison ، والمعرب من قبل عبيدات و الجراح ( 2011) والمكون من ( 42 ) فقرة ولكل فقرة ثلاث من البدائل ( دائما , أحيانا , نادرا ) و قد تحقق الباحثان من صدق و ثبات الأداة بأسلوب الاعادة وبلغت قيمته (0.83) ثم طبقاها بتاريخ (10-13/12/2018) على أفراد العينة الاساسية ثم حللا البيانات إحصائيا باستخدام الاختبار التائي لعينتين مستقلتين ودلت النتائج على ما يلي :-
1- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05 ) بين مستوى التفكير فوق المعرفي تبعا لمتغير القسم العلمي ولصالح قسم العلوم التربوية والنفسية.
2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05 ) بين مستوى التفكير فوق المعرفي تبعا لمتغير الجنس.
وفي ضوء ما حصلا عليه من نتائج خرج الباحثان بعدد من الاستنتاجات منها امتلاك طلبة كلية التربية للعلوم الانسانية مستوى عالي من التفكير فوق المعرفي ، كما أوصيا عدد من التوصيات واقترحا عدد من العناوين المستقبلية.