Abstract
The aim of the current research is to identify the arithmetic mean achieved in the vital personality of Mosul University students and to identify the significance of the differences between the individuals of the research sample according to the variables (gender, class and specialization), as the research sample consisted of (800) male and female students who were randomly selected distributed among the scientific and human colleges for the academic year (2023/2024). To achieve the research objectives, the researcher applied the vital personality tool that the researchers built and the validity of the scale was verified by adopting (apparent validity, construct validity, self-validity). As for stability, it was calculated in two ways, namely (the repetition method, and the internal homogeneity method, the Cronbach's alpha equation). After application, the data were processed statistically using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program and the results showed as follows: -
1_The arithmetic mean achieved in the personality Vitality is above the default average of the research tool.
2_There is a significant difference in the vital personality among the individuals of the research sample according to the variable of grade (second - fourth) in favor of the fourth and between specialization (scientific, humanities) in favor of scientific, and there is no statistically significant difference in the vital personality according to the variable of gender (males – females).
In light of the research results, the researchers came up with recommendations, including the following: -
1_ Calling on the responsible educational and psychological authorities at the University of Mosul to benefit from the vital personality scale in evaluating the psychological status of students.
2_Generalizing the benefit of subsequent educational, psychological and social research from the vital personality scale.
In continuation of the research process, the researchers propose conducting the following studies: -
_1 The effect of an educational program to develop the vital personality among students of the University of Mosul.
_2 The effect of an educational program to develop the problem-solving skill among students of the University of Mosul.
1_The arithmetic mean achieved in the personality Vitality is above the default average of the research tool.
2_There is a significant difference in the vital personality among the individuals of the research sample according to the variable of grade (second - fourth) in favor of the fourth and between specialization (scientific, humanities) in favor of scientific, and there is no statistically significant difference in the vital personality according to the variable of gender (males – females).
In light of the research results, the researchers came up with recommendations, including the following: -
1_ Calling on the responsible educational and psychological authorities at the University of Mosul to benefit from the vital personality scale in evaluating the psychological status of students.
2_Generalizing the benefit of subsequent educational, psychological and social research from the vital personality scale.
In continuation of the research process, the researchers propose conducting the following studies: -
_1 The effect of an educational program to develop the vital personality among students of the University of Mosul.
_2 The effect of an educational program to develop the problem-solving skill among students of the University of Mosul.
Keywords
(Personality
Mosul University students)
Vital personality
Abstract
هدف البحث الحالي الى بناء مقياس الشخصية الحيوية والتعرف على مستوى الشخصية الحيوية لدى طلبة جامعة الموصل والتعرف على معنوية الفروق بين افراد عينة البحث تبعا للمتغيرات (الجنس والصف والتخصص ), اذ تكونت عينة البحث من (800) طالبا وطالبة اختيروا بالطريقة العشوائية موزعين على الكليات العلمية والانسانية للعام الدراسي (2023,2024) , ولتحقيق اهداف البحث طبق الباحثان اداة الشخصية الحيوية الذي قام الباحثان ببنائها وتم التحقق من صدق المقياس باعتماد (الصدق الظاهري , صدق البناء) اما الثبات فتم حسابه بطريقتين هما (طريقة الاعادة , وطريقة التجانس الداخلي معادلة الفا كرونباخ ) وبعد التطبيق عولجت البيانات احصائيا باستخدام برنامج الحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) واظهرت النتائج على النحو الاتي :-
1. ان المتوسط الحسابي المتحقق في الشخصية الحيوية فوق المتوسط الافتراضي لأداة البحث.
2. وجود فرق معنوي في الشخصية الحيوية بين افراد عينة البحث وفقا لمتغير الصف (الثاني _ الرابع) ولصالح الرابع وبين التخصص (علمي , انساني) ولصالح العلمي, كما انه لا يوجد فرق دال احصائيا الشخصية الحيوية وفقا لمتغير الجنس (الذكور _ الاناث) .
وفي ضوء نتائج البحث خرج الباحثان بالتوصيات ومنها الاتية :-
1- دعوة الجهات التربوية و النفسية المسؤولة في جامعة الموصل الى الاستفادة من مقياس الشخصية الحيوية في تقييم الوضع النفسي للطلبة.
2- تعميم استفادة البحوث التربوية و النفسية و الاجتماعية اللاحقة من مقياس الشخصية الحيوية.
واستكمالا لمسيرة البحث فأن الباحثان يقترحان اجراء الدراسات الاتية :-
1- اثر برنامج تربوي لتنمية الشخصية الحيوية لدى طلبة جامعة الموصل.
2- اثر برنامج تربوي لتنمية مهارة حل المشكلات لدى طلبة جامعة الموصل.
1. ان المتوسط الحسابي المتحقق في الشخصية الحيوية فوق المتوسط الافتراضي لأداة البحث.
2. وجود فرق معنوي في الشخصية الحيوية بين افراد عينة البحث وفقا لمتغير الصف (الثاني _ الرابع) ولصالح الرابع وبين التخصص (علمي , انساني) ولصالح العلمي, كما انه لا يوجد فرق دال احصائيا الشخصية الحيوية وفقا لمتغير الجنس (الذكور _ الاناث) .
وفي ضوء نتائج البحث خرج الباحثان بالتوصيات ومنها الاتية :-
1- دعوة الجهات التربوية و النفسية المسؤولة في جامعة الموصل الى الاستفادة من مقياس الشخصية الحيوية في تقييم الوضع النفسي للطلبة.
2- تعميم استفادة البحوث التربوية و النفسية و الاجتماعية اللاحقة من مقياس الشخصية الحيوية.
واستكمالا لمسيرة البحث فأن الباحثان يقترحان اجراء الدراسات الاتية :-
1- اثر برنامج تربوي لتنمية الشخصية الحيوية لدى طلبة جامعة الموصل.
2- اثر برنامج تربوي لتنمية مهارة حل المشكلات لدى طلبة جامعة الموصل.
Keywords
(الشخصية
الشخصية الحيوية
طلبة جامعة الموصل)