Abstract
The research aims to identify the role of school curricula on the education of the values of tolerance, acceptance of others, peaceful coexistence, rejection of violence and terrorist ideology, and strengthening of the national spirit of building society. The researcher adopted the descriptive and analytical methods for its relevance to the nature of the research and its procedures. For this purpose, she prepared a questionnaire consisting of (39) items which its ostensible veracity is (87%) and stability coefficient has reached (0.85) which was applied on (100) sociology teachers of both genders in Al-Karkh/2 Directorate and the results found that almost all the paragraphs are statistically significant. The researcher also analyzed some of the upper and lower questionnaire items and through the results of the research, she concluded that educational curriculum has an important role in facing terrorist ideology, and for the school a big role to curtail violence and extremism.
Keywords
and terrorist ideology
Educational curriculum
peaceful coexistence
Abstract
هدف البحث الى معرفة أثر المناهج الدراسية في التربية على قيم التسامح والتعايش السلمي ونبذ العنف والفكر الإرهابي وتعزيز الروح الوطنية لبناء المجتمع. وقد اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لطبيعة البحث واجراءاته. واعدت لهذا الغرض استبانة مكونة من (39) فقرة وقد بلغ صدقها الظاهري (87%) وبلغ معامل الثبات (0,85) وطبقت الاستبانة على (100) مدرس ومدرسة لمادة علم الاجتماع في مديرية الكرخ الثانية وتوصلت النتائج الى ان جميع الفقرات دالة احصائيا. وقد قامت الباحثة بتحليل بعض فقرات الاستبانة العليا والدنيا وفي ضوء نتائج البحث استنتجت الباحثة ان للمناهج الدراسية أثراً مهما في مواجهة الفكر الإرهابي المتطرف وللمدرسة دورها الكبير في الحد من العنف والتطرف.
Keywords
المناهج الدراسية التربية، التعايش السلمي، الفكر الارهابي