Abstract
ABSTRACT
The present study aims at the following :
1. Flexible thinking of the graduate students .
2. The significance of differences in flexible thinking according to the variables of (gender, specialty, and education).
To fulfil these aims, the researcher the researcher prepared a test to measure the flexible thinking according to the theory of Guilford (Guilford, 1973) and after the confirmation of the validity of the tool through the indicators of, honesty, fortitude the researcher applied the instruments on a sample of (216) of the graduate students, and after collecting the data and processing it statistically using the one-sample t test and the analysis of multilateral variance, , the results showed:
1. the graduate students enjoy flexible thinking.
2. There is no statistically significant difference in flexible thinking according to the variables of (gender, specialty, and certificate) .
In light of the results that have been reached and as a complement to the research, the researcher presented some of the recommendations and proposed a set of suggest
The present study aims at the following :
1. Flexible thinking of the graduate students .
2. The significance of differences in flexible thinking according to the variables of (gender, specialty, and education).
To fulfil these aims, the researcher the researcher prepared a test to measure the flexible thinking according to the theory of Guilford (Guilford, 1973) and after the confirmation of the validity of the tool through the indicators of, honesty, fortitude the researcher applied the instruments on a sample of (216) of the graduate students, and after collecting the data and processing it statistically using the one-sample t test and the analysis of multilateral variance, , the results showed:
1. the graduate students enjoy flexible thinking.
2. There is no statistically significant difference in flexible thinking according to the variables of (gender, specialty, and certificate) .
In light of the results that have been reached and as a complement to the research, the researcher presented some of the recommendations and proposed a set of suggest
Abstract
المستخلص:
يهدف البحث الى تعرف :
1. التفكير المرن لدى طلبة الدراسات العليا .
2. دلالة الفروق في التفكير المرن وفقاً لمتغيرات (النوع ، التخصص ، الشهادة) .
ولتحقيق أهداف هذا البحث اعدّ الباحث اختبار لقياس التفكير المرن في ضوء تعريف ونظرية جيلفورد (1973) ، وبعد التأكد من صلاحية الأداة من خلال مؤشرات الصدق والثبات ، طبق الباحث الأداة على عينة البالغ عددها (216) من طلبة الدراسات العليا, وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائياً و باستعمال الاختبار التائي لعينة واحدة , وتحليل التباين المتعدد , , توصلت النتائج إلى ما يأتي :
1. يتمتع طلبة الدراسات العليا في التفكير المرن .
2. ليس هناك فرق ذو دلالة إحصائية في التفكير المرن وفقاً لمتغيرات (النوع ، التخصص ، الشهادة) .
وفي ضوء النتائج التي تم التوصل
يهدف البحث الى تعرف :
1. التفكير المرن لدى طلبة الدراسات العليا .
2. دلالة الفروق في التفكير المرن وفقاً لمتغيرات (النوع ، التخصص ، الشهادة) .
ولتحقيق أهداف هذا البحث اعدّ الباحث اختبار لقياس التفكير المرن في ضوء تعريف ونظرية جيلفورد (1973) ، وبعد التأكد من صلاحية الأداة من خلال مؤشرات الصدق والثبات ، طبق الباحث الأداة على عينة البالغ عددها (216) من طلبة الدراسات العليا, وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائياً و باستعمال الاختبار التائي لعينة واحدة , وتحليل التباين المتعدد , , توصلت النتائج إلى ما يأتي :
1. يتمتع طلبة الدراسات العليا في التفكير المرن .
2. ليس هناك فرق ذو دلالة إحصائية في التفكير المرن وفقاً لمتغيرات (النوع ، التخصص ، الشهادة) .
وفي ضوء النتائج التي تم التوصل