Abstract
Abstract
This research aims to study the phenomenon of hypocrisy (Nifāq) in the Holy Quran, not as a single homogeneous group , but as a graduated spectrum. Hypocrisy represented one of the most serious challenges facing the early Muslim community , forming an "internal enemy" that required intensive Quranic discourse to expose it. The research problem stems from an attempt to identify the specific factions of hypocrites in the Quranic discourse and to extract their characteristics and underlying motives. To achieve this, the research adopted an inductive methodology to gather verses , an analytical methodology to extract traits , and a thematic (objective) methodology to connect the verses and form a comprehensive picture.
The research is divided into two sections : The first section addresses Major (Theological) Hypocrisy , represented by the "leaders of hypocrisy" and the "Masjid al-Dirar" (Mosque of Harm) faction , revealing their motives as political (loss of influence) and strategic (collaboration with external enemies). The second section discusses Minor (Practical) Hypocrisy , represented by the "waverers" faction and the "stayers-behind" faction , showing their motives were psychological (fear, cowardice) and material (love of worldly gain and personal interest). The study concludes that understanding this classification is essential for understanding the challenges of building the prophetic community and that the Quranic discourse differentiated its approach in dealing with each faction.
Keywords: The Holy Quran, groups of hypocrites, doctrinal hypocrisy, practical hypocrisy, characteristics of a hypocrite.
This research aims to study the phenomenon of hypocrisy (Nifāq) in the Holy Quran, not as a single homogeneous group , but as a graduated spectrum. Hypocrisy represented one of the most serious challenges facing the early Muslim community , forming an "internal enemy" that required intensive Quranic discourse to expose it. The research problem stems from an attempt to identify the specific factions of hypocrites in the Quranic discourse and to extract their characteristics and underlying motives. To achieve this, the research adopted an inductive methodology to gather verses , an analytical methodology to extract traits , and a thematic (objective) methodology to connect the verses and form a comprehensive picture.
The research is divided into two sections : The first section addresses Major (Theological) Hypocrisy , represented by the "leaders of hypocrisy" and the "Masjid al-Dirar" (Mosque of Harm) faction , revealing their motives as political (loss of influence) and strategic (collaboration with external enemies). The second section discusses Minor (Practical) Hypocrisy , represented by the "waverers" faction and the "stayers-behind" faction , showing their motives were psychological (fear, cowardice) and material (love of worldly gain and personal interest). The study concludes that understanding this classification is essential for understanding the challenges of building the prophetic community and that the Quranic discourse differentiated its approach in dealing with each faction.
Keywords: The Holy Quran, groups of hypocrites, doctrinal hypocrisy, practical hypocrisy, characteristics of a hypocrite.
Keywords
characteristics of a hypocrite.
doctrinal hypocrisy
groups of hypocrites
practical hypocrisy
The Holy Quran
Abstract
المستخلص
يهدف هذا البحث إلى دراسة ظاهرة النفاق في القرآن الكريم، ليس باعتبارها كتلة واحدة متجانسة ، بل كـ "طيف" متدرج. يمثل النفاق أحد أخطر التحديات التي واجهت المجتمع الإسلامي الأول ، وقد شكل "عدواً داخلياً" استلزم خطاباً قرآنياً مكثفاً لكشفه. تنبع إشكالية البحث من محاولة تحديد الطوائف المحددة للمنافقين في الخطاب القرآني، واستخلاص سماتها ودوافعها الكامنة. لتحقيق ذلك، اتبع البحث منهجاً استقرائياً لجمع الآيات ، ومنهجاً تحليلياً لاستخلاص السمات ، ومنهجاً موضوعياً لربط الآيات وتكوين صورة متكاملة.وقد قُسّم البحث إلى مبحثين : تناول المبحث الأول النفاق العقائدي (الأكبر) ، متمثلاً في "رؤوس النفاق" وطائفة "مسجد الضرار" ، وكشف أن دوافعهم كانت سياسية (فقدان النفوذ) واستراتيجية (العمالة لجهات خارجية). أما المبحث الثاني فتناول النفاق العملي (الأصغر) ، متمثلاً في طائفة "المذبذبين" وطائفة "المُخلَّفين" ، وبيّن أن دوافعهم كانت نفسية (الخوف والجبن) ومادية (حب الدنيا والمصلحة). وخلص البحث إلى أن فهم هذا التصنيف ضروري لفهم تحديات بناء المجتمع النبوي ، وأن الخطاب القرآني ميّز في التعامل مع كل طائفة.
الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم، طوائف المنافقين، النفاق العقائدي، النفاق العملي، صفات المنافق.
يهدف هذا البحث إلى دراسة ظاهرة النفاق في القرآن الكريم، ليس باعتبارها كتلة واحدة متجانسة ، بل كـ "طيف" متدرج. يمثل النفاق أحد أخطر التحديات التي واجهت المجتمع الإسلامي الأول ، وقد شكل "عدواً داخلياً" استلزم خطاباً قرآنياً مكثفاً لكشفه. تنبع إشكالية البحث من محاولة تحديد الطوائف المحددة للمنافقين في الخطاب القرآني، واستخلاص سماتها ودوافعها الكامنة. لتحقيق ذلك، اتبع البحث منهجاً استقرائياً لجمع الآيات ، ومنهجاً تحليلياً لاستخلاص السمات ، ومنهجاً موضوعياً لربط الآيات وتكوين صورة متكاملة.وقد قُسّم البحث إلى مبحثين : تناول المبحث الأول النفاق العقائدي (الأكبر) ، متمثلاً في "رؤوس النفاق" وطائفة "مسجد الضرار" ، وكشف أن دوافعهم كانت سياسية (فقدان النفوذ) واستراتيجية (العمالة لجهات خارجية). أما المبحث الثاني فتناول النفاق العملي (الأصغر) ، متمثلاً في طائفة "المذبذبين" وطائفة "المُخلَّفين" ، وبيّن أن دوافعهم كانت نفسية (الخوف والجبن) ومادية (حب الدنيا والمصلحة). وخلص البحث إلى أن فهم هذا التصنيف ضروري لفهم تحديات بناء المجتمع النبوي ، وأن الخطاب القرآني ميّز في التعامل مع كل طائفة.
الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم، طوائف المنافقين، النفاق العقائدي، النفاق العملي، صفات المنافق.
Keywords
القرآن الكريم، طوائف المنافقين، النفاق العقائدي، النفاق العملي، صفات المنافق.