Abstract
Abstract: This research aimed to identify the effect of the responsibility-building approach on developing emotional confidence among university students by testing several null hypotheses. This research was limited to male students in public morning colleges for the academic years 2022-2023 and 2023-2024. To achieve the research objectives and verify its hypotheses, the researcher adopted the experimental method. The research population was 15,879 students, with a total research sample of 700 students: 400 for scale development and 200 for the final application. A purposive sample of 20 students who scored low on the emotional confidence scale was selected. The researcher then randomly distributed the students into two groups: an experimental group and a control group, with 10 students in each. To achieve the research objectives, the researcher followed these procedures: 1) Adopting the emotional confidence scale by (Saddam, Jaber, 2016), which in its final form consists of 42 items. 2) The counseling program: Building a counseling program based on the responsibility-building method according to scientific steps. Needs were identified based on the theoretical framework and the significance of the scale items. The program was presented to a group of arbitrators and consisted of 14 counseling sessions. The researcher then followed an experimental design (experimental group and control group with pre- and post-tests). After verifying the equivalence of the two groups in mediating variables with a direct effect on the experiment\'s results, and matching the groups based on pre-test results, the researcher applied the program to the two experimental groups over 14 sessions, held twice a week for each group over 45 days from Sunday, 29/10/2023, to Wednesday, 13/12/2023. The researcher then administered the post-test to the two groups. The results of this research revealed the following: 1) University students have a low level of emotional confidence. 2) There is an effect of the responsibility-building approach on developing emotional confidence. In light of the research results, the researcher recommended and proposed several points.
Keywords
emotional confidence
responsibility-building
Abstract
استهدف هذا البحث التعرف على أثر اسلوب تكوين المسؤولية في تنمية الثقة الانفعالية لدى طلبة الجامعة والذي يتم من خلال اختبار عدد من الفرضيات الصفرية.
ويتحدد هذا البحث بـطلاب الجامعة (الذكور) في الكليات الصباحية الحكومية للعامين الدراسيين (2022-2023 و 2023-2024).
ولتحقيق اهداف البحث والتحقق من فرضياته اتبع الباحث المنهج التجريبي.
حيث بلغ مجتمع البحث (15,879) طالباً، كما بلغت عينة البحث الكلية (700) طالباً، وبواقع (400) طالباً كعينة بناء، و(200) طالبا كعينة للتطبيق النهائي، اختار الباحث منهم عينة قصدية من الطلاب الذين حصلوا على درجات متدنية بعد اجابتهم على مقياس الثقة الانفعالية، بلغ حجمها (20) طالباً، ثم وزع الباحث الطلاب بطريقة عشوائية على مجموعتين، مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة بواقع (10) طلاب لكل مجموعة.
ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث الاجراءات التالية:
1. تبني مقياس الثقة الانفعالية لــــ (صدام,جابر,2016) ويتكون بصورته النهائية من (42) فقرة.
2. البرنامج الارشادي: بناء برنامج ارشادي قائم على اسلوب تكوين المسؤولية وفق الخطوات العلمية، فقد حدد الحاجات وفق الإطار النظري ودلالة فقرات المقياس المتقاربة وعرض البرنامج على مجموعة من المحكمين وتكون البرنامج من (14) جلسة ارشادية لكل منهما.
-ثم اتبع الباحث التصميم التجريبي (المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بقياسين (قبلي - بعدي) -وبعد التحقق من تكافؤ المجموعتين بالمتغيرات الوسيطة ذات التأثير المباشر على نتائج التجربة، فضلا عن مكافئة المجموعات بنتائج القياس القبلي، طبق الباحث البرنامج على المجموعتين التجريبيتين خلال (14) جلسة تم تطبيقها بواقع جلستين في الأسبوع لكل مجموعة لمدة (45) يوماً من يوم الاحد 29/10/2023 – الاربعاء 13/12/2023، ثم طبق الباحث القياس البعدي للمجموعتين .
اظهرت نتائج هذا البحث ما يلي:
1. ان طلبة الجامعة لديهم مستوى منخفض في الثقة الانفعالية.
2. وجود أثر لأسلوب تكوين المسؤولية في تنمية الثقة الانفعالية.
وفي ضوء نتائج البحث أوصى واقترح الباحث عده نقاط بهذا الشأن.
ويتحدد هذا البحث بـطلاب الجامعة (الذكور) في الكليات الصباحية الحكومية للعامين الدراسيين (2022-2023 و 2023-2024).
ولتحقيق اهداف البحث والتحقق من فرضياته اتبع الباحث المنهج التجريبي.
حيث بلغ مجتمع البحث (15,879) طالباً، كما بلغت عينة البحث الكلية (700) طالباً، وبواقع (400) طالباً كعينة بناء، و(200) طالبا كعينة للتطبيق النهائي، اختار الباحث منهم عينة قصدية من الطلاب الذين حصلوا على درجات متدنية بعد اجابتهم على مقياس الثقة الانفعالية، بلغ حجمها (20) طالباً، ثم وزع الباحث الطلاب بطريقة عشوائية على مجموعتين، مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة بواقع (10) طلاب لكل مجموعة.
ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث الاجراءات التالية:
1. تبني مقياس الثقة الانفعالية لــــ (صدام,جابر,2016) ويتكون بصورته النهائية من (42) فقرة.
2. البرنامج الارشادي: بناء برنامج ارشادي قائم على اسلوب تكوين المسؤولية وفق الخطوات العلمية، فقد حدد الحاجات وفق الإطار النظري ودلالة فقرات المقياس المتقاربة وعرض البرنامج على مجموعة من المحكمين وتكون البرنامج من (14) جلسة ارشادية لكل منهما.
-ثم اتبع الباحث التصميم التجريبي (المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة بقياسين (قبلي - بعدي) -وبعد التحقق من تكافؤ المجموعتين بالمتغيرات الوسيطة ذات التأثير المباشر على نتائج التجربة، فضلا عن مكافئة المجموعات بنتائج القياس القبلي، طبق الباحث البرنامج على المجموعتين التجريبيتين خلال (14) جلسة تم تطبيقها بواقع جلستين في الأسبوع لكل مجموعة لمدة (45) يوماً من يوم الاحد 29/10/2023 – الاربعاء 13/12/2023، ثم طبق الباحث القياس البعدي للمجموعتين .
اظهرت نتائج هذا البحث ما يلي:
1. ان طلبة الجامعة لديهم مستوى منخفض في الثقة الانفعالية.
2. وجود أثر لأسلوب تكوين المسؤولية في تنمية الثقة الانفعالية.
وفي ضوء نتائج البحث أوصى واقترح الباحث عده نقاط بهذا الشأن.
Keywords
الثقة الانفعالية
تكوين المسؤولية