Abstract
Abstract
The research examines Iraqi orchestral musical compositions through a nationalist approach, aiming to theorize and establish a literary foundation for musical works that exhibit both conscious and unconscious national characteristics. The study originates from the problematic issue of orchestral musical identity in Iraq, viewing the compositions of the Iraqi music composer as a form of nationalist direction, even if unintentionally. The justification for this research lies in the attempt to uncover the characteristics that define the nationalist school in orchestral music composition and the lack of focus on Iraqi composers' experiences from a nationalist school perspective. Therefore, the research holds theoretical importance that researchers and those interested in the field can benefit from. The objective of the study is to identify the features of the nationalist trend in Iraqi orchestral music compositions during the second half of the twentieth century.The research concludes that the nationalist school was not the result of systematic academic specialization, but rather emerged from artistic, social, and even political climates that required engaging with the "other" by employing Western compositional techniques. The methods of nationalist writing varied, including those based on folk melodies and others that borrowed local instruments and rhythmic models.Keywords: Nationalism, Musical Composition, Musical Text.
The research examines Iraqi orchestral musical compositions through a nationalist approach, aiming to theorize and establish a literary foundation for musical works that exhibit both conscious and unconscious national characteristics. The study originates from the problematic issue of orchestral musical identity in Iraq, viewing the compositions of the Iraqi music composer as a form of nationalist direction, even if unintentionally. The justification for this research lies in the attempt to uncover the characteristics that define the nationalist school in orchestral music composition and the lack of focus on Iraqi composers' experiences from a nationalist school perspective. Therefore, the research holds theoretical importance that researchers and those interested in the field can benefit from. The objective of the study is to identify the features of the nationalist trend in Iraqi orchestral music compositions during the second half of the twentieth century.The research concludes that the nationalist school was not the result of systematic academic specialization, but rather emerged from artistic, social, and even political climates that required engaging with the "other" by employing Western compositional techniques. The methods of nationalist writing varied, including those based on folk melodies and others that borrowed local instruments and rhythmic models.Keywords: Nationalism, Musical Composition, Musical Text.
Keywords
Musical Composition
Musical Text.
Nationalism
Abstract
يتناول البحث دراسة المؤلفات الموسيقية الأوركسترالية العراقية عبر مقاربة قومية، يسعى من خلالها نحو التنظير والتأسيس الأدبي للأعمال الموسيقية ذات الخصائص القومية الواعية وغير الواعية، وقد انطلق البحث من إشكالية الهوية الموسيقية الأوركسترالية في العراق، معتبراً المؤلفات التي قدمها المؤلِف الموسيقي العراقي، كإتجاه قومي وإن كان بشكلٍ لا قصدي، وكان مبرر البحث هو محاولة الكشف عن الخصائص التي تقوم عليها المدرسة القومية في التأليف الموسيقي الأوركسترالي، وعدم تسليط الضوء على تجارب المؤلِف الموسيقي العراقي من منظور المدرسة القومية، وبالتالي تُعتبر أهمية نظرية يمكن للباحثين والمهتمين الاستفادة منها، ويهدف البحث الى التعرّف على ملامح الإتجاه القومي في المؤلفات الموسيقية الأوركسترالية العراقية، خلال النصف الثاني من القرن العشرين، وتوصّل البحث الى خلاصة وهي أن المدرسة القومية لم تكن نتيجة التخصص الأكاديمي المنتظم، بل تجارب نشأت ضمن مناخ فني وإجتماعي وحتى سياسي، تطلّب مواجهة الآخر عبر استعمال تقنيات التأليف الموسيقي الغربي، وتعددت وسائل الكتابة القومية، منها ما يقوم على ألحان شعبية، وأخرى استعارت آلات ونماذج إيقاعية محلية.الكلمات المفتاحية: القومية، التأليف الموسيقي، النص الموسيقي.
Keywords
الكلمات المفتاحية: القومية، التأليف الموسيقي، النص الموسيقي.