Abstract
The marketing strategy generally represents the overall disclosure of the required marketing objectives, target markets and competitive advantages that will be developed and exploited later. Since banks play an important role in strengthening the national economy by providing the necessary funds and employing them in the various arteries of the economy according to the approved bank credit policy, which indicates the importance of the customer and the necessity of finding solid plans to understand his needs and desires and meet them through the target markets, the research aims to identify the investment of the customer-oriented marketing strategy with all its elements in achieving the competitive advantage with all its elements in the banks under study. To reach the set goals, a sample of private commercial banks was selected, where a questionnaire form was distributed that included (42) questions distributed to (60) of the banking executive departments, where the descriptive analytical approach was employed and the SPSS statistical program was adopted in analyzing the forms to lead the results to a number of conclusions, including that the banks under study realize the importance of this strategy in improving their interaction with customers. And effectively meet their needs, which reflects the banks’ commitment to directing their marketing efforts towards customers in a way that enhances their competitiveness in the market, as well as the existence of a significant effect between the customer-oriented marketing strategy and the competitive advantage, as it became clear that the most influential dimension in the competitive advantage was the targeting strategy dimension, because accurately identifying the target groups and developing strategies that meet their specific needs plays a decisive role in enhancing the performance of banks in the market .
Abstract
تمثل الاستراتيجية التسويقيه بصوره عامه الكشف الاجمالي عن الاهداف التسويقيه المطلوبه والاسواق المستهدفه والمزايا التنافسيه التي سيتم تطويرها واستغلالها لاحقا ، وحيث ان المصارف تؤدي دورا هاما في تعزيز الاقتصاد الوطني بتوفير الاموال اللازمه وتوظيفها في شرايين الاقتصاد المختلفه وفقا لسياسة الائتمان المصرفي المعتمده ، وهو مايؤشر اهمية الزبون وضرورة ايجاد الخطط الرصينه لتفهم احتياجاته ورغباته وتلبيتها من خلال الاسواق المستهدفه ، يهدف البحث الى التعرف على استثمار استراتيجية التسويق الموجه للزبون بمجمل عناصرها في تحقيق الميزه التنافسيه بمجمل عناصرها في المصارف المبحوثه ، وللوصول الى الاهداف المرسومه تم اختيار عينه من المصارف التجاريه الخاصة حيث تم توزيع استمارة استبيان تضمنت (42) سؤالا وزعت على (60) من الادارات التنفيذيه المصرفيه حيث تم توظيف المنهج الوصفي التحليلي واعتماد البرنامج الاحصائي SPSS في تحليل الاستمارات لتفضي النتائج الى عدد من الاستنتاجات منها أن المصارف المبحوثة تدرك أهمية هذه الاستراتيجية في تحسين تفاعلها مع العملاء وتلبية احتياجاتهم بشكل فعّال وهو ما يعكس التزام المصارف بتوجيه جهودها التسويقية نحو العملاء بما يعزز قدرتها التنافسية في السوق ، وكذلك وجود تأثير ذو دلاله معنوية بين استراتيجية التسويق الموجه للزبون والميزة التنافسية , اذ اتضح ان اكثر الابعاد تأثيرا في الميزة التنافسية كان بعد استراتيجية الاستهداف لان تحديد الفئات المستهدفة بدقة وتطوير استراتيجيات تلبي احتياجاتهم الخاصة يلعب دورًا حاسمًا في تعزيز أداء المصارف في السوق .