Abstract
One of the measures of the success of a piece of legislation is the length of its application, and the passage of nearly fourteen and a half centuries since the entry into force of the Quranic legislation is clear evidence of its success. The neutral researcher notes, when analyzing the technique (mechanism) of enacting legislation in the Quranic text, that it is unique and unparalleled in terms of Contemporary positive laws from several aspects, this research sheds light on the most important of them, as the technique of legislation and its characteristics appear in the Qur’anic context, the plot of this technique on the one hand, and the ability of the Islamic legislative system to organize the practical aspects and keep pace with them in terms of application, which only the finest contemporary systems have reached. Recently, and this is due to the fact that this Sharia is separate from man-made legislation in many respects, on top of which is its enactment by the Creator of mankind, the Highest, according to sophisticated mechanisms for legislative drafting.
Modern man-made legislation tries to experiment with a variety of techniques and characteristics of legislation to remain in the field of development. This variety of techniques and characteristics is the essence of the Qur’an’s method in enacting its legislation. Perhaps the stagnation of the function of jurisprudence among Islamic jurists during the past centuries is explained by the inability of Islamic legislation to keep up. Contemporary developments, therefore, the time has come to clarify the context of the Qur’anic drafting (legislative), which is based on ijtihad, within the limits of the general principles of the Qur’an and Sunnah, which usually helps in building the prevailing social, economic and legal legislation according to it, in light of the crisis of drafting control and keeping up with the modernization that laws suffer from. Positive, with which a positive law may need to be amended, even before it is published in the Official Gazette.
Modern man-made legislation tries to experiment with a variety of techniques and characteristics of legislation to remain in the field of development. This variety of techniques and characteristics is the essence of the Qur’an’s method in enacting its legislation. Perhaps the stagnation of the function of jurisprudence among Islamic jurists during the past centuries is explained by the inability of Islamic legislation to keep up. Contemporary developments, therefore, the time has come to clarify the context of the Qur’anic drafting (legislative), which is based on ijtihad, within the limits of the general principles of the Qur’an and Sunnah, which usually helps in building the prevailing social, economic and legal legislation according to it, in light of the crisis of drafting control and keeping up with the modernization that laws suffer from. Positive, with which a positive law may need to be amended, even before it is published in the Official Gazette.
Keywords
(Islamic law " legal systems " legislative drafting" comparative studies)
Abstract
أحد معايير نجاح تشريع ما، طول أمد تطبيقه، ومضي أربعة عشر قرناً ونصف تقريباً على بدء سريان التشريع القرآني، دليل واضح على نجاحه، ويلاحظ الباحث المحايد، عند تحليل تقنية (آلية) سنِّ التشريع في النص القرآني، أنها فريدة لا مثيل لها في القوانين الوضعية المعاصرة من عدة جوانب، يسلط هذا البحث الضوء على أهمها، إذ تظهر تقنية التشريع وخصائصه في السياق القرآني، حبكة هذه التقنية من جانب، وقدرة النظام التشريعي الإسلامي على تنظيم الجوانب العملية ومسايرتها من الناحية التطبيقية، والتي لم تتوصل إليها أرقى النظم المعاصرة إلاَّ مؤخراً، ومرد ذلك حقيقة انفراد هذه الشريعة عن التشريعات الوضعية من جوانب عدة، على رأسها، سنِّها من لدن خالق البشر جل شأنه، وفق آليات راقية للصياغة التشريعية، وتحاول التشريعات الوضعية الحديثة تجربة مجموعة متنوعة من تقنيات وخصائص التشريع لتبقى في مضمار التطور، هذه المجموعة المتنوعة من التقنيات والخصائص هي جوهر طريقة القرآن في سنَّ تشريعه، وربما يُفسِّر ركود وظيفة الاجتهاد عند فقهاء الإسلام خلال القرون المنصرمة، على أنه عدم قدرة التشريع الإسلامي على مجاراة التطورات العصرية، لذا فقد حان الوقت لبيان سياق الصياغة القرآنية (تشريعياً)، القائم على الاجتهاد، في حدود المبادئ العامة للقرآن والسنة، ما يساعد في عادة بناء التشريعات الاجتماعية والاقتصادية والقانونية السائدة وفقًا له، في ظل أزمة ضبط الصياغة ومجاراة التحديث التي تعاني منها القوانين الوضعية، ما قد يحتاج معه قانون وضعي ما، إلى التعديل، حتى قبل نشره في الجريدة الرسمية.
Keywords
(الشريعة الإسلامية" النظم القانونية" الصياغة التشريعية" الدراسات المقارنة)