Abstract
The research problem revolves around the failure of Maysan Oil Company to have a strategy that enables it to keep up with work in a mysterious and highly dynamic environment. Therefore, the research aims to present a proposed strategy that is comprehensive and realistic to the Maysan Oil Company for the next five years (2020-2024) based on the position and conditions of the company Current and future by adopting the scientific foundations for formulating the strategy, and the importance of research lies in the company\'s situational analysis to know its internal capabilities from strengths or weaknesses and diagnosing the surrounding elements of opportunities or threats, so that this analysis represents a starting point for formulating the proposed strategy for the company.
The researchers adopted the case study approach to its objectivity and breadth of the researched case with its detailed details, using the check list, personal observation and interviews as tools to collect data and information from the field side of the research using the David model as a measure of the analysis of internal and external environmental factors that were determined according to a number of stormy sessions The mindset of the strategic planning team that was formed for this matter in the company, and after the analysis and survey of all the company\'s resources, its organizational structure and the elements of its environment surrounding it, the researchers were able to build a matrix (SWOT) for the purpose of determining the environmental position of the company, and from there the researchers adopted a model (Bryson) in determining The company\'s strategic issues, including these issues for constraints, programs, time horizon, strategic alternative, implementing and follow-up bodies, as well as indicators of success to judge the extent of the deviation in achievement rates.
The results of the research showed that the most appropriate strategy for the Maysan Oil Company is the growth and expansion strategy (strength - opportunities), which obtained a acceptance rate of 75.27%, which provides an appropriate opportunity to achieve the goals of the company for the next five years. Moreover, the researchers found that the internal environment is moving towards strength while the The external environment is destined for threat.
The researchers adopted the case study approach to its objectivity and breadth of the researched case with its detailed details, using the check list, personal observation and interviews as tools to collect data and information from the field side of the research using the David model as a measure of the analysis of internal and external environmental factors that were determined according to a number of stormy sessions The mindset of the strategic planning team that was formed for this matter in the company, and after the analysis and survey of all the company\'s resources, its organizational structure and the elements of its environment surrounding it, the researchers were able to build a matrix (SWOT) for the purpose of determining the environmental position of the company, and from there the researchers adopted a model (Bryson) in determining The company\'s strategic issues, including these issues for constraints, programs, time horizon, strategic alternative, implementing and follow-up bodies, as well as indicators of success to judge the extent of the deviation in achievement rates.
The results of the research showed that the most appropriate strategy for the Maysan Oil Company is the growth and expansion strategy (strength - opportunities), which obtained a acceptance rate of 75.27%, which provides an appropriate opportunity to achieve the goals of the company for the next five years. Moreover, the researchers found that the internal environment is moving towards strength while the The external environment is destined for threat.
Keywords
Formulation models
SOWT analysis
SPACE matrix.
strategic analysis
Strategic issues
Strategy formulation
Abstract
تتمحور مشكلة البحث في عدم امتلاك شركة نفط ميسان لأستراتيجية تمكنها من مجاراة العمل في ظل بيئة غامضة المعالم وذات ديناميكية عالية وبالتالي فان البحث يهدف الى تقديم استراتيجية مقترحة تتصف بالشمولية والواقعية الى شركة نفط ميسان للسنوات الخمس المقبلة (2020-2024) استناداً الى موقف وظروف الشركة الحالية والمستقبلية باعتماد الأسس العلمية لصياغة الاستراتيجية، وتكمن أهمية البحث في التحليل الموقفي للشركة لمعرفة قدراتها الداخلية من عناصر قوة او ضعف وتشخيص ما يحيط بها من عناصر فرص او تهديدات ليُمثِل هذا التحليل مُنطلقاً لصياغة الاستراتيجية المقترحة للشركة.
وقد اعتمد الباحثان منهج دراسة الحالة لموضوعيته واتساعه للحالة المبحوثة بتفاصيلها الدقيقة مستخدمين قائمة الفحص (Check list) والملاحظة الشخصية والمقابلات كأدوات لجمع البيانات والمعلومات من الجانب الميداني للبحث بالاعتماد على نموذج (David) كمقياس لتحليل عوامل البيئة الداخلية والخارجية التي تم تحديدها وفقاً لعدد من جلسات العصف الذهني لفريق التخطيط الاستراتيجي الذي تم تشكيله لهذا الامر في الشركة، وبعد أن اجُريِّ التحليل والمسح لكافة موارد الشركة وهيكلها التنظيمي وعناصر بيئتها المحيطة لها تمكن الباحثان من بناء مصفوفة (SWOT) لغرض تحديد الموقف البيئي للشركة، ومن ثمة اعتمد الباحثان نموذج (Bryson) في تحديد القضايا الاستراتيجية للشركة مُتضمنةً هذه القضايا للمعوقات والبرامج والافق الزمني والبديل الاستراتيجي والجهات المنفذة والمتابعة فضلاً عن مؤشرات النجاح للحكم على مدى الانحراف في نسب الانجاز.
وأظهرت نتائج البحث ان الاستراتيجية الأكثر ملائمة لشركة نفط ميسان هي استراتيجية النمو والتوسع (القوة - الفرص) والتي حصلت على نسبة قبول 75.27% والتي توفر فرصة ملائمة لتحقيق اهداف الشركة للسنوات الخمس القادمة فضلاً عن ذلك وجد الباحثان ان البيئة الداخلية تتجه نحو القوة في حين ان البيئة الخارجية مُتجهة نحو التهديد.
وقد اعتمد الباحثان منهج دراسة الحالة لموضوعيته واتساعه للحالة المبحوثة بتفاصيلها الدقيقة مستخدمين قائمة الفحص (Check list) والملاحظة الشخصية والمقابلات كأدوات لجمع البيانات والمعلومات من الجانب الميداني للبحث بالاعتماد على نموذج (David) كمقياس لتحليل عوامل البيئة الداخلية والخارجية التي تم تحديدها وفقاً لعدد من جلسات العصف الذهني لفريق التخطيط الاستراتيجي الذي تم تشكيله لهذا الامر في الشركة، وبعد أن اجُريِّ التحليل والمسح لكافة موارد الشركة وهيكلها التنظيمي وعناصر بيئتها المحيطة لها تمكن الباحثان من بناء مصفوفة (SWOT) لغرض تحديد الموقف البيئي للشركة، ومن ثمة اعتمد الباحثان نموذج (Bryson) في تحديد القضايا الاستراتيجية للشركة مُتضمنةً هذه القضايا للمعوقات والبرامج والافق الزمني والبديل الاستراتيجي والجهات المنفذة والمتابعة فضلاً عن مؤشرات النجاح للحكم على مدى الانحراف في نسب الانجاز.
وأظهرت نتائج البحث ان الاستراتيجية الأكثر ملائمة لشركة نفط ميسان هي استراتيجية النمو والتوسع (القوة - الفرص) والتي حصلت على نسبة قبول 75.27% والتي توفر فرصة ملائمة لتحقيق اهداف الشركة للسنوات الخمس القادمة فضلاً عن ذلك وجد الباحثان ان البيئة الداخلية تتجه نحو القوة في حين ان البيئة الخارجية مُتجهة نحو التهديد.
Keywords
صياغة الاستراتيجية، نماذج الصياغة، التحليل الاستراتيجي، القضايا الاستراتيجية، تحليل SOWT، مصفوفة SPACE .