Abstract
The research aimed to measure the emotional intelligence of deans and its relationship to the degree of professors' sense of job alienation in their work environment. The study was conducted on a sample consisting of 10 deans and 200 professors working at Salahaddin University in Erbil.
The study yielded several results, the most notable of which are as follows:
The findings indicated that the deans possessed an above-average level of emotional intelligence.
Among the five dimensions of emotional intelligence, the dimensions of "utilization of emotions" and "perception of emotions" achieved the highest scores.
The results also showed a low level of job alienation among professors.
Lastly, there was a significant correlation between the deans' emotional intelligence and the professors' job alienation.
The study provided several recommendations, including:
Incorporating emotional intelligence measures into evaluation tests for leadership positions to ensure a high level of harmony and interaction between supervisors and subordinates.
Developing training programs to enhance emotional intelligence for employees at all administrative levels in colleges. It is essential not only for supervisors to possess a high level of emotional intelligence to understand their subordinates' circumstances and feelings but also for subordinates to have a high level of emotional intelligence to understand the circumstances and emotions of their supervisors, especially in cases of unsatisfactory behavior in certain situations.
Reducing professors' sense of alienation by deepening their social belonging within the workplace and fostering a type of cooperative and integrated social connection among professors within the framework of a single college
The study yielded several results, the most notable of which are as follows:
The findings indicated that the deans possessed an above-average level of emotional intelligence.
Among the five dimensions of emotional intelligence, the dimensions of "utilization of emotions" and "perception of emotions" achieved the highest scores.
The results also showed a low level of job alienation among professors.
Lastly, there was a significant correlation between the deans' emotional intelligence and the professors' job alienation.
The study provided several recommendations, including:
Incorporating emotional intelligence measures into evaluation tests for leadership positions to ensure a high level of harmony and interaction between supervisors and subordinates.
Developing training programs to enhance emotional intelligence for employees at all administrative levels in colleges. It is essential not only for supervisors to possess a high level of emotional intelligence to understand their subordinates' circumstances and feelings but also for subordinates to have a high level of emotional intelligence to understand the circumstances and emotions of their supervisors, especially in cases of unsatisfactory behavior in certain situations.
Reducing professors' sense of alienation by deepening their social belonging within the workplace and fostering a type of cooperative and integrated social connection among professors within the framework of a single college
Abstract
هدف البحث الى قياس الذكاء الوجدانى للعمداء وعلاقتة بدرجة شعور الاساتذة بالاغتراب الوظيفى في محيط عملهم ، من خلال التطبيق على عينة قوامها 10 عمداء و استاذ200 من العاملين في جامعة صلاح الدين في اربيل.
وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها اشارت النتائج الى تمتع العمداء بدرجة فوق الوسط في الذكاء الوجداني.كما ظهر ان كلآ من بعدي(استخدام الانفعالات وادراك الانفعالات)قد حققا اعلى الدرجات بين الابعاد الخمسة للذكاء الوجداني،وايضأ اظهرت النتائج انخفاض الاغتراب الوظيفي لدى الاساتذة ،واخيراوجود علاقة ارتباط معنوية بين الذكاء الوجداني للعمداء والاغتراب الوظيفي للاساتذة.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها ضرورة تضمين مقاييس الذكاء الوجدانى فى اختبارات التقييم لشغل الوظائف القيادية، لضمان تحقيق قدر عال من الانسجام والتفاعل بين الرؤساء والمرؤوسين .بناء برامج تدريبية لتنمية الذكاء الوجدانى لدى جميع العاملين بمختلف المستويات الإدارية بالكاليات ، فالأمر لا يقتصر فقط على مجرد توافر مستوى عال من الذكاء الوجدانى لدى الرؤساء كى يقدروا ظروف ومشاعر مرؤوسيهم ، ولكن فى نفس الوقت ينبغى أن يتوافر لدى المرؤوسين مستوى عال من الذكاء الوجدانى كى يقدروا ظروف ومشاعر رؤساؤهم فى حالة التصرف بشكل غير مرضى فى بعض الأحوال .يجب الحد من الاغتراب عن اساتذة عن طريق تعميق الانتماء الاجتماعي للاستاذ في محيط عمله وإحداث نوع الترابط الاجتماعي التكافلي والتكاملي بين الاساتذة في إطار الكلية الواحدة
وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها اشارت النتائج الى تمتع العمداء بدرجة فوق الوسط في الذكاء الوجداني.كما ظهر ان كلآ من بعدي(استخدام الانفعالات وادراك الانفعالات)قد حققا اعلى الدرجات بين الابعاد الخمسة للذكاء الوجداني،وايضأ اظهرت النتائج انخفاض الاغتراب الوظيفي لدى الاساتذة ،واخيراوجود علاقة ارتباط معنوية بين الذكاء الوجداني للعمداء والاغتراب الوظيفي للاساتذة.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها ضرورة تضمين مقاييس الذكاء الوجدانى فى اختبارات التقييم لشغل الوظائف القيادية، لضمان تحقيق قدر عال من الانسجام والتفاعل بين الرؤساء والمرؤوسين .بناء برامج تدريبية لتنمية الذكاء الوجدانى لدى جميع العاملين بمختلف المستويات الإدارية بالكاليات ، فالأمر لا يقتصر فقط على مجرد توافر مستوى عال من الذكاء الوجدانى لدى الرؤساء كى يقدروا ظروف ومشاعر مرؤوسيهم ، ولكن فى نفس الوقت ينبغى أن يتوافر لدى المرؤوسين مستوى عال من الذكاء الوجدانى كى يقدروا ظروف ومشاعر رؤساؤهم فى حالة التصرف بشكل غير مرضى فى بعض الأحوال .يجب الحد من الاغتراب عن اساتذة عن طريق تعميق الانتماء الاجتماعي للاستاذ في محيط عمله وإحداث نوع الترابط الاجتماعي التكافلي والتكاملي بين الاساتذة في إطار الكلية الواحدة
Keywords
الذكاء الوجداني