Abstract
This research aims to demonstrate the effect of servant leadership in improving job performance at the level of a sample of private secondary schools in Babil governorate , and in order to achieve this , the servant leadership variable was measured with five sub-dimensions (moral affection , empowerment, vision, humility, trust).Measuring job performance with three dimensions (task performance, creative performance, and organizational citizenship behavior). The research started with a major problem that included many questions revolving around the nature of the relationship between its variables in the field, the most important of which was ( What is the level of influence of servant leadership in its dimensions on job performance from the viewpoint of the research sample? ) . The research community included (21) private schools in Babel governorate, and the research sample reached (146) members of the teaching staff in those schools. The questionnaire was used as a main tool in collecting data and information needed for the research. For the purpose of analyzing and treating the data statistically, the research relied on a set of statistical methods available in the two programs (SPSS V.24; Amos V.23. Conclusions A set of recommendations have been formulated, the most prominent of which is the need to develop the level of awareness of principals in private schools of the concept of servant leadership, which is positively reflected in the creation of a work environment that enhances the self-motivation of individuals and contributes to improving their job performance.
Keywords
Functionality
maid leadership
Abstract
يهدف هذا البحث الى بيان تأثير القيادة الخادمة في تحسين الاداء الوظيفي على مستوى عينة من المدارس الأهلية الثانوية في محافظة بابل، ومن اجل تحقيق ذلك قيس متغير القيادة الخادمة بخمس أبعاد فرعية هي (المودة الاخلاقية، التمكين، الرؤية، التواضع، الثقة)،و قيس الاداء الوظيفي بثلاث أبعاد هي (اداء المهام، الاداء الابداعي، سلوك المواطنة التنظيمية). وقد انطلق البحث بمشكلة رئيسة ضمت تساؤلات عديدة تدور حول طبيعة العلاقة بين متغيراته ميدانيا وكان أهمها (ما هو مستوى تأثير القيادة الخادمة بأبعادها على الاداء الوظيفي من وجهة نظر عينة البحث ؟) اشتمل مجتمع البحث على (21) مدرسة أهلية في محافظة بابل وبلغت عينة البحث (146) فردا من الهيئات التدريسية في تلك المدارس. استُخدمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات الازمة للبحث. ولغرض تحليل البيانات ومعالجتها احصائيا اعتمد الباحث على مجموعة من الاساليب الاحصائية المتوفرة في البرنامجين (.(SPSS V.24 ; Amos V.23وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات تمثلت أهمها بوجود علاقتي ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية احصائية بين القيادة الخادمة والاداء الوظيفي. وفي ضوء الاستنتاجات صيغت مجموعة من التوصيات ابرزها ضرورة تطوير مستوى ادراك المديرين في المدارس الاهلية لمفهوم القيادة الخادمة والذي ينعكس ايجابا في خلق بيئة عمل تعزز دوافع الافراد الذاتية وتسهم في تحسين ادائهم الوظيفي.
الكلمات الدالة: القيادة الخادمة ، الأداء الوظيفي.
الكلمات الدالة: القيادة الخادمة ، الأداء الوظيفي.
Keywords
القيادة الخادمة ، الأداء الوظيفي