Abstract
The aim of the research is to reveal the effectiveness of visual vision exercises and the method used in developing some visual abilities and the speed of motor response to the straight attack in the blind weapon, and to reveal the differences in the post-test between the two research groups in the development of some visual abilities and the speed of the motor response to the straight attack in the blind weapon. The researcher used the experimental method for its suitability and the nature of the research, and the research community consisted of third-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Mosul. As for the research sample, it consisted of two groups, experimental and control, who were chosen at random with (12) students for each group, after excluding the repeaters, the deferred ones, and the college players, if any. The researcher prepared an educational program that includes a set of visual vision exercises for a period of (8) weeks, with one educational unit per week, and the time of the educational unit is (50) minutes. Homogeneity and equivalence were conducted in age, height, mass and some elements of physical and kinetic fitness for the two groups, and the researcher used the personal interview, questionnaire, test and measurement. The researcher concluded that both the educational curriculum applied by the experimental group and the curriculum followed by the control group had a positive effect in developing some visual abilities. The experimental group outperformed the control group in developing some visual abilities in the blind foil. Kinetics of the straight attack in the shutter weapon. The researcher recommended paying attention to the visual abilities of learners of fencing during learning and training
Abstract
الى الكشف عن فاعلية تمارين الرؤية البصرية والاسلوب المتبع في تنمية بعض القدرات البصرية وسرعة الاستجابة الحركية للهجمة المستقيمة في سلاح الشيش ، و الكشف عن الفروق في الاختبار البعدي بين مجموعتي البحث في تنمية بعض القدرات البصرية وسرعة الاستجابة الحركية للهجمة المستقيمة في سلاح الشيش . واستخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته وطبيعة البحث وتكون مجتمع البحث من طلاب السنة الدراسية الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الموصل . اما عينة البحث فتكونت من مجموعتين تجريبية وضابطة تم اختيارهم عشوائيا بواقع (12) طالب لكل مجموعة , بعد استبعاد الراسبين والمؤجلين ولاعبي الكلية ان وجد .وقام الباحث بإعداد برنامج تعليمي يتضمن مجموعة من تمارين الرؤية البصرية لمدة (8) اسابيع بواقع وحدة تعليمية واحدة بالاسبوع وزمن الوحدة التعليمية (50) دقيقة . وتم اجراء التجانس والتكافؤ في العمر والطول والكتلة وبعض عناصر اللياقة البدنية والحركية للمجموعتين ، واستخدم الباحث المقابلة الشخصية والاستبيان والاختبار والقياس . واستنتج الباحث بانه حقق كل من المنهج التعليمي الذي طبقته المجموعة التجريبية والمنهج المتبع للمجموعة الضابطة تاثيرا إيجابيا في تنمية بعض القدرات البصرية .وتفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في تنمية بعض القدرات البصرية في سلاح الشيش.و تفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في تنمية سرعة الاستجابة الحركية للهجمة المستقيمة في سلاح الشيش. واوصى الباحث الاهتمام بالقدرات البصرية لدى متعلمي رياضة المبارزة خلال التعلم والتدريب.
Keywords
تمارين الرؤية البصرية ، القدرات البصرية ، سرعة الاستجابة الحركية ،سلاح الشيش