Abstract
This research aims to identify the impact of the strategy of cooperation in order to win when literacy students,
The classroom for reading in schools is very weak, not new in what teachers offer in terms of the teaching methods used or in terms of the subjects offered. teaching methods have contributed greatly to the student's weakness in reading understanding skills, Through her work in literacy centres, the researcher believes that the reading lesson's efforts are limited to performance and verbal explanations. and neglects other purposes and does not extend to analysis and discussion of meaning and taste of methods, images and the value of the reader, While these aspects are the essence of reading lessons, most of the methods used are traditional methods of conservation and indoctrination, Most teachers do not take into account how adults are taught. This is contrary to the advancement of this segment. Literacy programmes must aim at improving the quality of life of students, achieving their motivation and selves, acquiring the skills of thinking and self-learning and achieving the requirements of life in a rapidly changing and highly complex modern society. All these things are aimed at improving Darcy's literacy reality, and hence conclude that
• The students' work in groups helped them understand what they read by exchanging, discussing and entrenching ideas in their minds.
So the researcher recommended
• Invite curriculum authors and developers to plan Arabic curricula so that their objectives and teaching methods focus on the development of reading skills through the use of modern teaching strategies.
The researcher suggested
• Conduct a study similar to this study to identify the impact of the cooperation strategy in order to win other stages of study (elementary-secondary.(
The classroom for reading in schools is very weak, not new in what teachers offer in terms of the teaching methods used or in terms of the subjects offered. teaching methods have contributed greatly to the student's weakness in reading understanding skills, Through her work in literacy centres, the researcher believes that the reading lesson's efforts are limited to performance and verbal explanations. and neglects other purposes and does not extend to analysis and discussion of meaning and taste of methods, images and the value of the reader, While these aspects are the essence of reading lessons, most of the methods used are traditional methods of conservation and indoctrination, Most teachers do not take into account how adults are taught. This is contrary to the advancement of this segment. Literacy programmes must aim at improving the quality of life of students, achieving their motivation and selves, acquiring the skills of thinking and self-learning and achieving the requirements of life in a rapidly changing and highly complex modern society. All these things are aimed at improving Darcy's literacy reality, and hence conclude that
• The students' work in groups helped them understand what they read by exchanging, discussing and entrenching ideas in their minds.
So the researcher recommended
• Invite curriculum authors and developers to plan Arabic curricula so that their objectives and teaching methods focus on the development of reading skills through the use of modern teaching strategies.
The researcher suggested
• Conduct a study similar to this study to identify the impact of the cooperation strategy in order to win other stages of study (elementary-secondary.(
Keywords
collaboration to win
erase illiteracy
reading
Abstract
يهدف هذا البحث إلى التعرف على تدريس القراءة باستراتيجية التعاون لأجل الفوز في مراكز محو الأميّة، كون الحصة الدراسية للقراءة في المدارس تُعّد حصة ضعيفة جداً فلا جديد فيما يقدمهُ المعلمون من حيث طرائق التدريس المستعملة ولا من حيث الموضوعات المقدمة، فالطرائق المتبعة في التدريس اسهمت اسهاماً بالغاً في ضعف الطالب في القراءة، فالباحثة ترى ومن خلال عملها في مراكز محو الأميّة أن الجهود المبذولة في درس القراءة تنحصر على الإداء والشروح اللفظية، وتهمل الاغراض الآخرى ولا تمتد إلى تحليل ومناقشة المعنى وتذوق الأساليب والصور وقيمة المقروء، في حين أن هذه الجوانب هي جوهر دروس القراءة، وأن أغلب الطرائق المستعملة هي طرائق تقليدية تعتمد الحفظ والتلقين، وأغلب المعلمين لا يأخذون بنظر الاعتبار للماهية التي يتم بها تعلّيم الكبار، وهذا الأمر يعّد مخالف للنهوض بهذه الشريحة، فبرامج محو الأميّة يجب ان تهدف إلى تحسين نوعية الحياة للدارسين وتحقيق دوافعهم وذواتهم و اكسابهم مهارات القراءة، ومن هنا نستنتج الباحثة
• أن عمل الدارسين بمجموعات ساعدتهم على فهم ما يقرؤون عن طريق تبادل الأفكار ومناقشتها وترسيخها في أذهانهم .
لذا أوصت الباحثة
• دعوة مؤلفي المناهج ومطوريها إلى تخطيط مناهج اللغة العربية بحيث تركز أهدافها وأساليب تدريسها على تنمية مهارات القراءة من خلال توظيف استراتيجيات حديثة في التدريس
واقترحت الباحثة
• اجراء دراسة مماثلة لهذه الدراسة لتعرف على أثر استراتيجية التعاون لأجل الفوز بمراحل دراسية أخرى (ابتدائي – ثانوي).
• أن عمل الدارسين بمجموعات ساعدتهم على فهم ما يقرؤون عن طريق تبادل الأفكار ومناقشتها وترسيخها في أذهانهم .
لذا أوصت الباحثة
• دعوة مؤلفي المناهج ومطوريها إلى تخطيط مناهج اللغة العربية بحيث تركز أهدافها وأساليب تدريسها على تنمية مهارات القراءة من خلال توظيف استراتيجيات حديثة في التدريس
واقترحت الباحثة
• اجراء دراسة مماثلة لهذه الدراسة لتعرف على أثر استراتيجية التعاون لأجل الفوز بمراحل دراسية أخرى (ابتدائي – ثانوي).
Keywords
القراءة، التعاون لأجل الفوز، محو الأميّة