Abstract
The researcher used a partially controlled experimental design with two equal groups, experimental and control , and according to the design , the research sample (sheikh saad girls school ) was chosen intentionally , as the number of female students in the fifth grade of primary school in the school reached (53) female students distributed between two division , and the division was chosen (A) to represent the control group , which consisted of (25) female students , who students according to the usual method , and (B) was chosen randomly to represent of (28) female students , who studied according to the word seller strategy . To ensure the internal and external integrity of the research groups ( experimental and control ) statistically with the following variables:-
Chronological age calculated in months, mid – year grades , parents , academic achievement , and scientific subject was intelligence test specified in the last six chapters of the science subject book for the fifth (revised,2023) the researcher prepared (20) teaching plans for both the experimental and control groups and after presenting them to the experts . The arbitrators made the appropriate adjustments , and after the researcher finished applying the experiments selecting the students , correcting the answers , and processing the data statisticaly using arithmetic averages , the second test for two independent samples , the square(K2) , the coefficients of difficulty and discrimination ,the effectiveness of incorrect alternatives for the achievement test items , and the corn-Bach alpha equation , the results showed that there was a statistically significant difference . Between the two groups ( experimental and control ) in the achievement test in favor of the experimental group .
Chronological age calculated in months, mid – year grades , parents , academic achievement , and scientific subject was intelligence test specified in the last six chapters of the science subject book for the fifth (revised,2023) the researcher prepared (20) teaching plans for both the experimental and control groups and after presenting them to the experts . The arbitrators made the appropriate adjustments , and after the researcher finished applying the experiments selecting the students , correcting the answers , and processing the data statisticaly using arithmetic averages , the second test for two independent samples , the square(K2) , the coefficients of difficulty and discrimination ,the effectiveness of incorrect alternatives for the achievement test items , and the corn-Bach alpha equation , the results showed that there was a statistically significant difference . Between the two groups ( experimental and control ) in the achievement test in favor of the experimental group .
Keywords
collection
the sciences
words seller strategy
Abstract
استعملت الباحثة التصميم التجريبي ذو الضبط الجزئي بمجموعتين متكافئتين تجريبية وضابطة وعلى وفق التصميم تم اختيار عينة البحث (مدرسة شيخ سعد للبنات ) وبصورة قصدية , اذ بلغ عدد تلميذات الصف الخامس الابتدائي في المدرسة (53) تلميذة موزعات بين شعبتين , و تم اختيار الشعبة(أ) ليمثلوا المجموعة الضابطة والتي تكونت من (25) تلميذة , درسن على وفق الطريقة الاعتيادية , والشعبة (ب) تم اختيارها عشوائيا ليمثلوا المجموعة التجريبية والتي تكونت من (28) تلميذة ليدرسن على وفق استراتيجية بائع الكلمات , ولضمان السلامة الداخلية والخارجية للبحث اجرت الباحثة التكافؤ بين مجموعتي البحث (التجريبية والضابطة)احصائيا بالمتغيرات الاتية :-
(العمر الزمني محسوبا بالشهور ودرجات نصف السنة والتحصيل الدراسي للوالدين واختبار الذكاء ) , وحدد المادة العلمية بالستة افصل الاخيرة من كتاب مادة العلوم للصف الخامس الابتدائي (ط7 المنقحة , 2023 ) واعدت الباحثة (20 ) خطة تدريسية لكل المجموعتين التجريبية والضابطة وبعد عرضها على الخبراء والمحكمين تم اجراء التعديلات المناسبة , وبعد انتهاء الباحثة من تطبيق التجربة واختيار التلميذات وتصحيح الاجابات ومعالجة البيانات احصائيا بأستعمال المتوسطات الحسابية والاختبار التائي لعينتين مستقلتين ومربع (كا2) ومعاملات الصعوبة والتمييز وفعالية البدائل المخطوءة لفقرات الاختبار التحصيلي ومعادلة الفا كرون باخ , اظهرت النتائج وجود فرق دال احصائيا بين المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) في اختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية .
(العمر الزمني محسوبا بالشهور ودرجات نصف السنة والتحصيل الدراسي للوالدين واختبار الذكاء ) , وحدد المادة العلمية بالستة افصل الاخيرة من كتاب مادة العلوم للصف الخامس الابتدائي (ط7 المنقحة , 2023 ) واعدت الباحثة (20 ) خطة تدريسية لكل المجموعتين التجريبية والضابطة وبعد عرضها على الخبراء والمحكمين تم اجراء التعديلات المناسبة , وبعد انتهاء الباحثة من تطبيق التجربة واختيار التلميذات وتصحيح الاجابات ومعالجة البيانات احصائيا بأستعمال المتوسطات الحسابية والاختبار التائي لعينتين مستقلتين ومربع (كا2) ومعاملات الصعوبة والتمييز وفعالية البدائل المخطوءة لفقرات الاختبار التحصيلي ومعادلة الفا كرون باخ , اظهرت النتائج وجود فرق دال احصائيا بين المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) في اختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية .
Keywords
استراتيجية(بائع الكلمات)،التحصيل،العلوم