Abstract
The research aims to determine the level of the variables representing physical characteristics determinants of the initial sports selection. The study also aims to set tables and standard levels for the physical characteristics, in addition, to setting physical characteristics cards for the initial selection of primary school pupils.
The researcher used the descriptive approach by applying the survey method for its suitability to the problem of the study. The sample of the study consisted of (750) pupils which represent (5.24%) of the whole study community. The researcher used questionnaires, measurements, and tests as means of data collection. The researcher also used arithmetic mean, standard deviation, percentage, simple correlation coefficient, T-test for independent samples, and SPSS program as statistical means to analyze the study data.
The study reached to construct a physical characteristics card for the primary school pupils as the card showed an evolution in all the physical variables that the study dealt with. The study also reached build standard levels for the physical characteristics of the six primary school classes, as all the studied physical variables were within the natural ranges of the arithmetic mean of the sample. The researcher recommended the following:
- Adopting physical cards in evaluating the level of biological development for primary school pupils.
- Adopting physical cards in directing pupils towards practicing specific sports activities without other activities per the requirements of that activity.
- Adopting physical cards to discover the physical superiority of some pupils.
- Adopting physical cards to discover the physical delay that may appear with some pupils to invest and get benefits from good pupils and to rehabilitate the weak ones.
The researcher used the descriptive approach by applying the survey method for its suitability to the problem of the study. The sample of the study consisted of (750) pupils which represent (5.24%) of the whole study community. The researcher used questionnaires, measurements, and tests as means of data collection. The researcher also used arithmetic mean, standard deviation, percentage, simple correlation coefficient, T-test for independent samples, and SPSS program as statistical means to analyze the study data.
The study reached to construct a physical characteristics card for the primary school pupils as the card showed an evolution in all the physical variables that the study dealt with. The study also reached build standard levels for the physical characteristics of the six primary school classes, as all the studied physical variables were within the natural ranges of the arithmetic mean of the sample. The researcher recommended the following:
- Adopting physical cards in evaluating the level of biological development for primary school pupils.
- Adopting physical cards in directing pupils towards practicing specific sports activities without other activities per the requirements of that activity.
- Adopting physical cards to discover the physical superiority of some pupils.
- Adopting physical cards to discover the physical delay that may appear with some pupils to invest and get benefits from good pupils and to rehabilitate the weak ones.
Keywords
Physical Characteristics
Primary School Pupils
Sports Selection).
Abstract
يهدف البحث إلى تحديد مستوى المتغيرات التي تمثل الصفات البدنية للانتقاء الرياضي المبدئي واعداد الجداول والمستويات المعيارية للصفات البدنية، اعداد بطاقة للصفات البدنية للانتقاء الرياضي المبدئي للتلاميذ في المرحلة الابتدائية وللصفوف الدراسية الست، استخدم الباحثان المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي لملائمته وطبيعة مشكلة البحث، تكونت عينة البحث من (750) طالباً يمثلون (5.24 %) من مجتمع البحث الكلي واستخدم الباحثان (الاستبيان والقياس والاختبار) كوسائل لجمع البيانات واستعان الباحثان بـ (الوسط الحسابي و الانحراف المعياري و النسبة المئوية و معامل الارتباط البسيط و اختبار T للعينات المستقلة والحقيبة الاحصائية SPSS ) كوسائل احصائية لمعالجة بيانات البحث ، توصل الباحثان إلى بناء بطاقة الصفات البدنية لتلاميذ الدراسة الأبتدائية وللصفوف الدراسية الست ، اظهرت البطاقة تطور في جميع المتغيرات البدنية التي تناولتها الدراسة، وتم التوصل إلى بناء مستويات معيارية للصفات البدنية ولصفوف الدراسة الابتدائية الست إذ كانت المتغيرات البدنية المدروسة كافة ضمن المديات الطبيعية بما يتعلق بالأوساط الحسابية للعينة ، وأوصى الباحثان
بما يأتي:
اعتماد البطاقة البدنية التي افرزتها الدراسة في تقييم مستوى التطور البيولوجي لتلميذالدراسة الابتدائية وللصفوف الست، والاعتماد على البطاقة البدنية التي افرزتها الدراسة في توجيه التلاميذ نحو ممارسة نشاطات رياضية محددة دون غيرها من النشاطات، وفقا لمتطلبات ذلك النشاط والاعتماد على البطاقة البدنية التي افرزتها الدراسة في الكشف عن التفوق البدني لدى بعض التلاميذ، وكذلك الحال للكشف عن التأخر البدني الذي يظهر لدى بعض التلاميذ للعمل على الاستفادة من الخامات الجيدة ومعالجة الخامات الضعيفة.
بما يأتي:
اعتماد البطاقة البدنية التي افرزتها الدراسة في تقييم مستوى التطور البيولوجي لتلميذالدراسة الابتدائية وللصفوف الست، والاعتماد على البطاقة البدنية التي افرزتها الدراسة في توجيه التلاميذ نحو ممارسة نشاطات رياضية محددة دون غيرها من النشاطات، وفقا لمتطلبات ذلك النشاط والاعتماد على البطاقة البدنية التي افرزتها الدراسة في الكشف عن التفوق البدني لدى بعض التلاميذ، وكذلك الحال للكشف عن التأخر البدني الذي يظهر لدى بعض التلاميذ للعمل على الاستفادة من الخامات الجيدة ومعالجة الخامات الضعيفة.
Keywords
الصفات البدنية، تلاميذ الدراسة الابتدائية، ال