Abstract
The aim of the research was to identify which style of parental treatment (authoritarian, permissive, democratic) has the most influence on irrational thoughts among students at teacher preparation institutes, and whether there are statistically significant differences based on the gender variable (male and female).
The sample of the study included (120) male and female students from teacher preparation institutes. The researcher used the Al-Lami scale (2001) to measure parental treatment styles, and the Al-Riyahi scale (1985) to measure irrational thoughts.
The results were extracted using appropriate statistical methods, and the researchers concluded the following:
The authoritarian style is the most influenced by irrational thoughts, followed by the permissive style, and then the democratic style.
Parental treatment styles (authoritarian, permissive, democratic) are not influenced by irrational thoughts based on the gender variable.
The sample of the study included (120) male and female students from teacher preparation institutes. The researcher used the Al-Lami scale (2001) to measure parental treatment styles, and the Al-Riyahi scale (1985) to measure irrational thoughts.
The results were extracted using appropriate statistical methods, and the researchers concluded the following:
The authoritarian style is the most influenced by irrational thoughts, followed by the permissive style, and then the democratic style.
Parental treatment styles (authoritarian, permissive, democratic) are not influenced by irrational thoughts based on the gender variable.
Abstract
هدف البحث التعرف على أي أسلوب من أساليب المعاملة الوالدية (السلطوي، التسامحي، الديمقراطي) هو الأكثر تأثراً بالأفكار اللاعقلانية لدى طلبة معاهد إعداد المعلمين، وهل هناك فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغير الجنس (ذكوراً وإناثاً).
تضمنت عينة البحث (120) طالباً وطالبة من طلبة معاهد إعداد المعلمين. وقد تم استخدام مقياس (اللامي، 2001) لقياس أسلوب المعاملة الوالدية، كما تم استخدام مقياس (الرياحي، 1985) لقياس الأفكار اللاعقلانية.
تم استخراج النتائج باستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة، وقد استنتجت الباحثتان ما يلي:
أن الأسلوب السلطوي هو الأكثر تأثيراً بالأفكار اللاعقلانية، يليه الأسلوب التسامحي، ثم الأسلوب الديمقراطي.
أن المعاملة الوالدية المتمثلة بأسلوب (التسلط، التسامح، الديمقراطي) لا تتأثر بالأفكار اللاعقلانية تبعاً لمتغير الجنس.
تضمنت عينة البحث (120) طالباً وطالبة من طلبة معاهد إعداد المعلمين. وقد تم استخدام مقياس (اللامي، 2001) لقياس أسلوب المعاملة الوالدية، كما تم استخدام مقياس (الرياحي، 1985) لقياس الأفكار اللاعقلانية.
تم استخراج النتائج باستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة، وقد استنتجت الباحثتان ما يلي:
أن الأسلوب السلطوي هو الأكثر تأثيراً بالأفكار اللاعقلانية، يليه الأسلوب التسامحي، ثم الأسلوب الديمقراطي.
أن المعاملة الوالدية المتمثلة بأسلوب (التسلط، التسامح، الديمقراطي) لا تتأثر بالأفكار اللاعقلانية تبعاً لمتغير الجنس.