Abstract
The kinetic story is one of the linguistic and literary methods that work to develop virtues in the soul and the way to enter the world of the child and its effect remains in his soul and conscience, and the purposeful story has a great impact on education and upbringing. The perception of size, compatibility and accuracy of throwing are important mental motor skills at this age. 80% of the child's intelligence and mental abilities are formed before the age of 8 years and work to a large extent in developing his compatibility abilities and performing his basic movements. The research problem was evident in the distance of educators and supervisors from such programs for this age group, so the researcher decided to study this problem by preparing a kinetic story program that can contribute to developing these abilities. The research aims to prepare a narrative kinetic program for kindergarten children aged 4-6 years. The experimental method was used, and the design of (two equal groups) control and experimental. The research community is children aged (4-5) years and reached 20 children, 10 for each group. Pre-tests were conducted for the two groups. After that, the narrative curriculum was applied, which included three sections of the narrative educational curriculum (the organizational section, which lasted 5 minutes, the main section, which lasted 30 minutes, and the concluding section, which lasted 5 minutes). Among the results:
1-There was a slight development in the control group in the tests under study.
2-There was a positive development in the experimental group in the tests under study.
3-The narrative program had a positive effect on the development of size perception, coordination, and throwing accuracy in kindergarten children aged 4-5 years
1-There was a slight development in the control group in the tests under study.
2-There was a positive development in the experimental group in the tests under study.
3-The narrative program had a positive effect on the development of size perception, coordination, and throwing accuracy in kindergarten children aged 4-5 years
Keywords
: Narrative kinetic program
Accuracy
children
coordination
size perception
Abstract
ان القصة الحركية من الأساليب اللغوية والأدبية التي تعمل على تنميه الفضائل في النفس والسبيل للدخول إلى عالم الطفل ويبقى أثرها في نفسه ووجدانه وان القصة الهادفة لها اثر بالغ في التربية والتنشئة .ان ادراك الحجم والتوافق ودقة الرمي من المهارات العقلية الحركية المهمة في هذه المرحلة العمرية .وان 80%من ذكاء الطفل وقدراته العقلية تتشكل قبل عمر 8 سنوات وتعمل بدرجة كبيرة في تنمية قدراته التوافقية واداء حركاته الاساسية . وقد تجلت مشكلة البحث بابتعاد المربين والمشرفين عن هكذا برامج لهذه المرحلة العمرية ,لذا ارتأت الباحثة دراسة هذه المشكلة من خلال اعداد برنامج قصصي حركي والذي يمكن ان يساهم بتطوير هذه القدرات . من اهداف البحث إعداد برنامج قصصي حركي لدى اطفال الروضة بعمر 4-6 سنوات , تم استخدام المنهج التجريبي، وبتصميم (المجموعتين المتكافئتين) الضابطة والتجريبية ومجتمع البحث هم أطفال تتراوح أعمارهم (4-5 ) سنوات وبلغت20 طفلا بواقع 10 لكل مجموعة وتم اجراء اختبارات قبلية للمجموعتين
بعدها تم تطبيق المنهاج القصصي والذي تضمن المنهج التعليمي القصصي ثلاثة اقسام ( القسم التنظيمي ومدته 5 دقائق والقسم الرئيسي ومدته 30 دقيقة والقسم الختامي ومدته 5 دقائق ) ,ومن جملة النتائج
1- ظهر تطور ضئيل عند المجموعة الضابطة في الاختبارات قيد البحث
2- ظهور تطور ايجابي للمجموعة التجريبية في الاختبارات قيد البحث
3- البرنامج القصصي كان له تأثير ايجابي في تطور ادراك الحجم والتوافق ودقة الرمي عند أطفال الروضة بعمر 4-5 سنوات
بعدها تم تطبيق المنهاج القصصي والذي تضمن المنهج التعليمي القصصي ثلاثة اقسام ( القسم التنظيمي ومدته 5 دقائق والقسم الرئيسي ومدته 30 دقيقة والقسم الختامي ومدته 5 دقائق ) ,ومن جملة النتائج
1- ظهر تطور ضئيل عند المجموعة الضابطة في الاختبارات قيد البحث
2- ظهور تطور ايجابي للمجموعة التجريبية في الاختبارات قيد البحث
3- البرنامج القصصي كان له تأثير ايجابي في تطور ادراك الحجم والتوافق ودقة الرمي عند أطفال الروضة بعمر 4-5 سنوات
Keywords
ادراك الحجم
اطفال
التوافق
الدقة
برنامج قصصي حركي