Abstract
The current study aims to identify the personal strivings of secondary school students, as well as to determine the statistically significant differences in personal striving among outstanding students according to the gender variable (males – females) and the school type (Schools for outstanding students–Regular schools). The research sample included (160) distinguished male and female students, who were selected using stratified random sampling from the first district of the Al-Karkh Directorate in Baghdad. The Personal Resilience Scale developed by (Jassim,2020) was adopted, consisting of (55) items distributed across fourteen domains, after establishing its face validity, construct validity, and reliability. The data was processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), Pearson correlation equation, Alpha-Cronbach’s equation, t-test for one sample, and Two Way ANOVA. The results of the analysis showed that outstanding students had personal striving, and there were no statistically significant differences in the total score of personal striving among students according to gender and school type.
Keywords
Outstanding Students
Personal struggles
Secondary
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على الكفاح الشخصي لدى طلبة المرحلة الإعدادية؛ وكذلك التعرف على دلالة الفروق الإحصائية في الكفاح الشخصي بين طلبة المرحلة الإعدادية بحسب متغيري الجنس (ذكور – إناث) ونوع المدرسة (متميزين – عاديين).
وشملت عينة البحث (160) طالبا وطالبة نصفهم من المتميزين، من أربع مدارس اختيرت بالطريقة الطبقية العشوائية من مديرية الكرخ الأولى في محافظة بغداد، وقد تم تبني مقياس الكفاح الشخصي المعد من (جاسم، 2020)، والمكون من (55) فقرة موزعة على أربعة عشر مجالا، وقد تم استخراج الصدق الظاهري وصدق البناء والثبات له.
وتمت معالجة البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، إذ استعملت (معادلة ارتباط بيرسون، ومعادلة ألفا – كرونباخ، والاختبار التائي لعينة واحدة، وتحليل التباين الثنائي)؛ وتبين من نتائج التحليل أن طلبة المرحلة الإعدادية يمتازون بالكفاح الشخصي، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية للكفاح الشخصي بين الطلبة بحسب الجنس ونوع الدراسة.
وشملت عينة البحث (160) طالبا وطالبة نصفهم من المتميزين، من أربع مدارس اختيرت بالطريقة الطبقية العشوائية من مديرية الكرخ الأولى في محافظة بغداد، وقد تم تبني مقياس الكفاح الشخصي المعد من (جاسم، 2020)، والمكون من (55) فقرة موزعة على أربعة عشر مجالا، وقد تم استخراج الصدق الظاهري وصدق البناء والثبات له.
وتمت معالجة البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، إذ استعملت (معادلة ارتباط بيرسون، ومعادلة ألفا – كرونباخ، والاختبار التائي لعينة واحدة، وتحليل التباين الثنائي)؛ وتبين من نتائج التحليل أن طلبة المرحلة الإعدادية يمتازون بالكفاح الشخصي، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية للكفاح الشخصي بين الطلبة بحسب الجنس ونوع الدراسة.
Keywords
الكفاح الشخصي
المتميزين.
طلبة الإعدادية