Abstract
The current research aims to evaluate the special education teacher preparation program in the College of Basic Education according to the NCATE standards, the standards of the National Council for Accreditation of Teacher Education, from the point of view of the teaching staff in the Department of Special Education. To achieve the research objectives, the descriptive approach was used and a questionnaire was constructed as a scale consisting of six standards The first criterion is graduates’ knowledge, skills and professional inclinations. The second criterion: evaluation and assessment system Criterion 3: Field experience and practical practices and The fourth criterion is diversity Standard 5: Qualifications, performance and professional development of teaching staff members Standard 6: Management and Resources and thirty indicators. Its validity and reliability were verified. The tool was applied to a sample of 25 male and female teachers from the Department of Special Education, College of Basic Education, Al-Mustansiriyah University. The results showed that the diversity criterion was highly effective compared to other criteria. The evaluation system criterion ranked second among the six criteria, the graduates’ knowledge criterion ranked third, the field experiences criterion ranked fourth, the teaching staff qualifications criterion ranked fifth, and the management and resources criterion ranked sixth. It is clear that all indicators were achieved to an average degree.
Keywords
Keywords:evaluation
NCATE standards.
special education teacher preparation program
Abstract
يهدف هذا البحث الحالي الى تقييم برنامج اعداد معلمي التربية الخاصة في كلية التربية الأساسية على وفق معايير NCATE معايير المجلس القومي لاعتماد اعداد المعلمين من وجهة نظر أعضاء هياة التدريس في قسم التربية الخاصة ولتحقيق اهداف البحث تم استعمال المنهج الوصفي وتم بناء استبانة كمقياس تتكون من ست معايير وهي المعيار الأول معارف الخريجين ومهاراتهم وميولهم المهنية المعيار الثاني نظام التقييم والتقويم المعيار الثالث الخبرات الميدانية والممارسات العملية المعيار الرابع التنوع المعيار الخامس : مؤهلات أعضاء هياة التدريس وادائهم ونموهم المهني المعيار السادس الإدارة والموارد وثلاثون مؤشر وتم التحقق من صدقها وثباتها طبقت الأداة على عينة مكون من 25 تدريسي وتدريسية من قسم التربية الخاصة كلية التربية الأساسية الجامعة المستنصرية أظهرت النتائج ان معيار التنوع بدرجة كبيرة مقارنة بالمعايير الاخرى واحتل معيار نظام التقييم المرتبة الثانية من بين المعايير الست واحتل معيار معارف الخريجين المرتبة الثالثة واحتل معيار الخبرات الميدانية المرتبة الرابعة واحتل معيار مؤهلات أعضاء هياة التدريس المرتبة الخامسة واحتل معيار الإدارة والموارد المرتبة السادسة يتبين وان جميع المؤشرات قد تحققت بدرجة متوسطة.
Keywords
الكلمات المفتاحية : التقويم ،برنامج اعداد معلمي التربية الخاصة ،معايير NCATE.