Abstract
Abstract
The current research aims to identify:
1. weakness Indicators of cognitive integration from Iraqi university professors perspective
2. Differences in the weakness indicators of cognitive integration from the perspective of Iraqi university professors according to the gender variable (males - females).
To achieve the research objectives, the researcher constructed a questionnaire consisting of (23) items to identify indicators weakness of cognitive integration in Iraqi universities from the professors\' point of view. The questionnaire was applied to a research sample of (114) respondents from Iraqi university professors, both male and female, who were selected using a simple random sampling method. The responses were then statistically analyzed by calculating the weighted mean and percentage weight of the research sample\'s responses from university professors. The research results were as follows:
Item number (4): the Students\' focus on studying to obtain a degree without acquiring information’s and knowledge\" ranking first in importance with a weighted arithmetic mean of (3.68) and a percentage weight of (92%). This is certainly due to the prevailing view that some jobs require a university degree regardless of the acquired knowledge. Therefore, students\' primary concern has become obtaining a degree to secure a job to meet their living needs, which has significantly impacted the decline in the quality of education in Iraqi universities.
Item (10): \"Some researchers resorting to purchasing ready-made research that lacks scientific rigor\" ranking second in relative importance with a weighted arithmetic mean of (3.5) and a percentage weight of (87.5%). This is attributed to the researchers\' lack of awareness regarding the importance of scientific research and its role in deepening their understanding of their specialization. In light of these findings, the researcher made several recommendations.
The current research aims to identify:
1. weakness Indicators of cognitive integration from Iraqi university professors perspective
2. Differences in the weakness indicators of cognitive integration from the perspective of Iraqi university professors according to the gender variable (males - females).
To achieve the research objectives, the researcher constructed a questionnaire consisting of (23) items to identify indicators weakness of cognitive integration in Iraqi universities from the professors\' point of view. The questionnaire was applied to a research sample of (114) respondents from Iraqi university professors, both male and female, who were selected using a simple random sampling method. The responses were then statistically analyzed by calculating the weighted mean and percentage weight of the research sample\'s responses from university professors. The research results were as follows:
Item number (4): the Students\' focus on studying to obtain a degree without acquiring information’s and knowledge\" ranking first in importance with a weighted arithmetic mean of (3.68) and a percentage weight of (92%). This is certainly due to the prevailing view that some jobs require a university degree regardless of the acquired knowledge. Therefore, students\' primary concern has become obtaining a degree to secure a job to meet their living needs, which has significantly impacted the decline in the quality of education in Iraqi universities.
Item (10): \"Some researchers resorting to purchasing ready-made research that lacks scientific rigor\" ranking second in relative importance with a weighted arithmetic mean of (3.5) and a percentage weight of (87.5%). This is attributed to the researchers\' lack of awareness regarding the importance of scientific research and its role in deepening their understanding of their specialization. In light of these findings, the researcher made several recommendations.
Keywords
: weakness Indicators of cognitive integration Iraqi university professors.
Abstract
مستخلص البحث
يهدف البحث الحالي إلى التعرف:
1- مؤشرات ضعف التكامل المعرفي من وجهة نظر أساتذة الجامعات العراقية.
2- تعرف الفروق في مؤشرات ضعف التكامل المعرفي من وجهة نظر أساتذة الجامعات العراقية وفقًا لمتغير الجنس ( ذكور – إناث).
وتحقيقًا لأهداف البحث قامت الباحثة ببناء استبانة تكونت من (23) فقره للتعرف على مؤشرات ضعف التكامل المعرفي من وجهة نظر الأساتذة، و طبقت الاستبانة على عينة البحث البالغة من (114) مستجيباً من أساتذة الجامعات العراقية من الذكور والإناث اختيروا باسلوب العينة العشوائية البسيطة ثم تم تحليل الاستجابات احصائيًا من خلال حساب الوسط المرجح والوزن المئوي لاستجابات عينة البحث من أساتذة الجامعات ، وكانت نتائج البحث كالآتي :
جاءت الفقرة رقم(4) (أصبح توجه الطلبة للدراسة للحصول على شهادة دون الحصول على العلوم والمعارف) بالمرتبة الأولى من حيث الأهمية بوسط حسابي مرجح مقداره(3.68) ووزن مئوي مقداره(92) وهذا يعود بالتأكيد إلى النظرة السائدة في أن بعض الوظائف تشترط الحصول على شهادة جامعية بغض النظر عن وجود معرفة مكتسبة مقابل ذلك، لذلك أصبح هم الطالب الحصول على شهادة لغرض الحصول على وظيفة لسد احتياجاته المعيشية وهذا ما أثر بشكل كبير على تدني مستوى التعليم في الجامعات العراقية.
جاءت الفقرة(10) (لجوء بعض الباحثين إلى شراء البحوث الجاهزة التي لاتمت للرصانة العلمية بصلة)
بالمرتبة الثانية من حيث الأهمية النسبية بوسط حسابي مرجح مقداره(3.5) ووزن مئوي مقداره(87.5) وهذا يعود إلى عدم وعي الباحث باهمية البحث العلمي ودوره في تعميق فهمه لتخصصه واكسابه مهارة البحث عن المعلومة وتحليلها وعرضها.
وفي ضوء تلك النتائج خرجت الباحثة بعدد من التوصيات.
يهدف البحث الحالي إلى التعرف:
1- مؤشرات ضعف التكامل المعرفي من وجهة نظر أساتذة الجامعات العراقية.
2- تعرف الفروق في مؤشرات ضعف التكامل المعرفي من وجهة نظر أساتذة الجامعات العراقية وفقًا لمتغير الجنس ( ذكور – إناث).
وتحقيقًا لأهداف البحث قامت الباحثة ببناء استبانة تكونت من (23) فقره للتعرف على مؤشرات ضعف التكامل المعرفي من وجهة نظر الأساتذة، و طبقت الاستبانة على عينة البحث البالغة من (114) مستجيباً من أساتذة الجامعات العراقية من الذكور والإناث اختيروا باسلوب العينة العشوائية البسيطة ثم تم تحليل الاستجابات احصائيًا من خلال حساب الوسط المرجح والوزن المئوي لاستجابات عينة البحث من أساتذة الجامعات ، وكانت نتائج البحث كالآتي :
جاءت الفقرة رقم(4) (أصبح توجه الطلبة للدراسة للحصول على شهادة دون الحصول على العلوم والمعارف) بالمرتبة الأولى من حيث الأهمية بوسط حسابي مرجح مقداره(3.68) ووزن مئوي مقداره(92) وهذا يعود بالتأكيد إلى النظرة السائدة في أن بعض الوظائف تشترط الحصول على شهادة جامعية بغض النظر عن وجود معرفة مكتسبة مقابل ذلك، لذلك أصبح هم الطالب الحصول على شهادة لغرض الحصول على وظيفة لسد احتياجاته المعيشية وهذا ما أثر بشكل كبير على تدني مستوى التعليم في الجامعات العراقية.
جاءت الفقرة(10) (لجوء بعض الباحثين إلى شراء البحوث الجاهزة التي لاتمت للرصانة العلمية بصلة)
بالمرتبة الثانية من حيث الأهمية النسبية بوسط حسابي مرجح مقداره(3.5) ووزن مئوي مقداره(87.5) وهذا يعود إلى عدم وعي الباحث باهمية البحث العلمي ودوره في تعميق فهمه لتخصصه واكسابه مهارة البحث عن المعلومة وتحليلها وعرضها.
وفي ضوء تلك النتائج خرجت الباحثة بعدد من التوصيات.
Keywords
مؤشرات ضعف التكامل المعرفي، اساتذة الجامعات العراقية