Abstract
The study aims to design an educational website using the FrontPages program and to know its effect on learning and retaining the kinetic chain performance on the horizontal bar. The experimental method was applied to the research sample, which includes 20 students from the second year students in the College of Physical Education / University of Baghdad, divided into two experimental and control groups. The availability of computers among the sample members and the skill of using the program's applications were confirmed; Also, a test of equivalence between the two groups in the kinetic chain and some elements of physical fitness was conducted; For the purpose of starting with one starting line, the researchers used the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program; To reach the research results, which indicated that the students’ learning in performing a movement series on the horizontal bar was better for the experimental group that used the educational website than the control group that used the traditional method followed. This indicates that the educational website that was designed had a positive impact. The researchers recommended the necessity of using modern scientific applications and introducing them into the field of teaching gymnastic movements, as they are an effective means of achieving learning, saving effort and time and achieving the desired goal.
Keywords
gymnastics
horizontal bar
Kinetic chain
Abstract
تهدف الدراسة إلى تصميم موقع تعليمي باستخدام برنامج (FrontPages) ومعرفة أثره في تعلم واحتفاظ أداء السلسلة الحركية على جهاز العقلة ، طبق المنهج التجريبي على عينة البحث التي تضم 20 طالبا من طلاب الصف الثاني في كلية التربية الرياضية / جامعة بغداد مقسمين إلى مجموعتين تجريبية وضابطة ، وقد تم التأكد من توافر أجهزة الحاسوب لدى أفراد العينة ومهارة استخدام التطبيقات الخاصة بالبرنامج ؛ وكذلك أجري اختبار التكافؤ بين المجموعتين في السلسلة الحركية وبعض عناصر اللياقة البدنية ؛ لغرض البدء بخط شروع واحد ، استخدم الباحثان برنامج الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)؛ للتوصل إلى نتائج البحث والتي دلت على إنَّ تعلم الطلاب في أداء سلسلة حركية على جهاز العقلة كان أفضل للمجموعة التجريبية التي استخدمت الموقع التعليمي من المجموعة الضابطة التي استخدمت الأسلوب التقليدي المتبع ، وهذا يدل على إنَّ الموقع التعليمي الذي تم تصميمه قد أثر بشكل إيجابي وقد أوصى الباحثان بضرورة استخدام التطبيقات العلمية الحديثة وإدخالها في ميدان تعليم حركات الجمناستك لكونها وسيلة فعالة لإحداث التعلم اختصاراً للجهد والوقت ووصولاً للهدف المنشود.
Keywords
الجمناستك
السلسلة الحركية
جهاز العقلة