Abstract
The research aims to identify the extent of the impact of crisis management strategies in AlImameen Al-Kazimin Hospital (peace be upon him) and determine the degree of readiness in
facing crises before and during their occurrence by knowing the types of strategies that the
hospital administration sets as an independent variable with its dimensions (path change
strategy, crisis emptying strategy, fragmentation strategy Crisis, work teams strategy, crisis
containment strategy) to maintain operational performance as a dependent variable with its
dimensions (cost, quality, flexibility, time). A sample (intentionally random) was selected
consisting of (95) individuals working in the upper and middle departments, heads of medical
departments, doctors, nurses, administrators and supervisors of medical activities in
(Emergency Division, Department of Surgery, Internal Medicine), which represents part of
the study population of adults. The number is (360), and the researcher adopted the
descriptive analytical method and personal interviews, and used the questionnaire as a main
tool in collecting data. If (100) questionnaires were distributed and (95) were recovered from
them, all of them are valid for analysis with a recovery rate of (95%) and the statistical
program (SPSS V.24) was applied. its dimensions, which indicates the significant positive role
of crisis management strategies in the operational performance of the hospital
facing crises before and during their occurrence by knowing the types of strategies that the
hospital administration sets as an independent variable with its dimensions (path change
strategy, crisis emptying strategy, fragmentation strategy Crisis, work teams strategy, crisis
containment strategy) to maintain operational performance as a dependent variable with its
dimensions (cost, quality, flexibility, time). A sample (intentionally random) was selected
consisting of (95) individuals working in the upper and middle departments, heads of medical
departments, doctors, nurses, administrators and supervisors of medical activities in
(Emergency Division, Department of Surgery, Internal Medicine), which represents part of
the study population of adults. The number is (360), and the researcher adopted the
descriptive analytical method and personal interviews, and used the questionnaire as a main
tool in collecting data. If (100) questionnaires were distributed and (95) were recovered from
them, all of them are valid for analysis with a recovery rate of (95%) and the statistical
program (SPSS V.24) was applied. its dimensions, which indicates the significant positive role
of crisis management strategies in the operational performance of the hospital
Keywords
Crisis management strategies
operational per
Abstract
يهدف البحث إلى التعرف على مدى تأثير استراتيجيات إدارة الأزمات في مستشفى الإمامين الكاظمين (عليهما السلام) وتحديد درجة الاستعداد في مواجهة الأزمات قبل وأثناء حدوثها من خلال معرفة أنواع الاستراتيجيات التي تضعها إدارة المستشفى كمتغير مستقل بأبعادها (استراتيجية تغيير المسار، استراتيجية تفريغ الأزمة، استراتيجية تجزئة الأزمة، استراتيجية فرق العمل، استراتيجية احتواء الأزمة) للحفاظ على الأداء التشغيلي كمتغير تابع بأبعاده (التكلفة، الجودة، المرونة، الوقت). وقد تم اختيار عينة (عشوائية عمداً) مكونة من (95) فرداً يعملون في الأقسام العليا والوسطى ورؤساء الأقسام الطبية والأطباء والممرضين والإداريين ومشرفي الأنشطة الطبية في (قسم الطوارئ، قسم الجراحة، الطب الباطني) والتي تمثل جزءاً من مجتمع الدراسة من البالغين. بلغ عددهم (360)، واعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمقابلات الشخصية، واستخدم الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات، وإذا تم توزيع (100) استبانة واسترجاع (95) منها فإن جميعها صالحة للتحليل بنسبة استرجاع (95%) وتم تطبيق البرنامج الإحصائي (SPSS V.24). وقد تم تطبيق هذا البرنامج الإحصائي على عينة عشوائية من المرضى، وقد تم توزيع (100) استبانة على عينة عشوائية من المرضى، وقد تم تطبيق البرنامج الإحصائي (SPSS V.24)
Keywords
استراتيجيات إدارة الأزمات والأداء التشغيلي