Abstract
Prepare static and changing exercises in learning some basic volleyball skills.. 1
2.Identify the effect of the learning circle accompanied by static training on learning some basic skills of volleyball between tests.
3. Identify the effect of the learning circle accompanied by changing exercise on learning some basic skills of volleyball.
The research community consists of new learners in the volleyball school of Aphrodite Sports Club, whose number is (25) female learners who were seclected intentionally. As for the research sample, it was randomly selected and consisted of (16) female learners who represent (64%) of the original community and were divided into two experimental groups. As for the experimental design, the researcher used the experimental design, which is called the design of the two experimental groups with equal testing. Moreover, the researcher used the proposed educational program after presenting it to the experts and specialists in the field of teaching methods, kinetic learning and volleyball and got an agreement rate (93.75%), where the trainer applied the educational program for the two experimental groups. The program lasted (6) weeks, and the time for the educational unit was (90) minutes. Eighteen educational units were implemented to learn three basic skills in volleyball for both experimental groups, according to the prescribed time period and from 28/2/2019 to 12/4/2019, and with an average of three educational units per week, the two experimental groups are similar in the preparatory section and the section and the he final and the two differ in the main section, where the first experimental group exercises the cycle of learning accompanied by static training and the second experimental group in the same manner but with changing training in learning the three basic skills.
2.Identify the effect of the learning circle accompanied by static training on learning some basic skills of volleyball between tests.
3. Identify the effect of the learning circle accompanied by changing exercise on learning some basic skills of volleyball.
The research community consists of new learners in the volleyball school of Aphrodite Sports Club, whose number is (25) female learners who were seclected intentionally. As for the research sample, it was randomly selected and consisted of (16) female learners who represent (64%) of the original community and were divided into two experimental groups. As for the experimental design, the researcher used the experimental design, which is called the design of the two experimental groups with equal testing. Moreover, the researcher used the proposed educational program after presenting it to the experts and specialists in the field of teaching methods, kinetic learning and volleyball and got an agreement rate (93.75%), where the trainer applied the educational program for the two experimental groups. The program lasted (6) weeks, and the time for the educational unit was (90) minutes. Eighteen educational units were implemented to learn three basic skills in volleyball for both experimental groups, according to the prescribed time period and from 28/2/2019 to 12/4/2019, and with an average of three educational units per week, the two experimental groups are similar in the preparatory section and the section and the he final and the two differ in the main section, where the first experimental group exercises the cycle of learning accompanied by static training and the second experimental group in the same manner but with changing training in learning the three basic skills.
Keywords
basic skills
circle of learning
static and changing training
volleyball
Abstract
هدفت البحث الى :
1- اعداد التمرينات الثابتة والمتغيرة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
2- التعرف على تأثير دائرة التعلم المصحوبة بالتمرين الثابت في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة بين الاختبارات.
3- التعرف على تأثير دائرة التعلم المصحوبة بالتمرين المتغير في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
يتكون مجتمع البحث من متعلمات جدد في مدرسة الكرة الطائرة بنادي آفروديت الرياضي والبالغ عددهن (25) متعلمة تم اختيارهن بالطريقة العمدية ، اما عينة البحث فقد تم اختيارها بالطريقة العشوائية وتكونت من (16) متعلمة الذين يمثلون نسبة (64%) من مجتمع الاصل وقسموا الى مجموعتين تجريبيتين . اما التصميم التجريبي فقد استخدمت الباحثة التصميم التجريبي الذي يطلق عليه تصميم المجموعتين التجريبيتين ذات الاختبار المتكافئ وكذلك استخدمت الباحثة البرنامج التعليمي المقترح بعد عرضه على السادة الخبراء والمختصين في مجال طرائق التدريس والتعلم الحركي والكرة الطائرة وحصل على نسبة اتفاق (93.75% )، حيث قام المدرب بتطبيق البرنامج التعليمي للمجموعتين التجريبيتين استغرق البرنامج (6) أسابيع، وكان زمن الوحدة التعليمية (90) دقيقة . تم تنفيذ (18) وحدة تعليمية لتعلم ثلاثة مهارات اساسية في الكرة الطائرة لكلا المجموعتين التجريبيتين، وفق الفترة الزمنية المقررة واعتباراً من 28/2/2019 ولغاية 12/4/2019 ، وبمعدل ثلاثة وحدات تعليمية في الأسبوع ، المجموعتين التجريبيتين متشابهتان في القسم الإعدادي والقسم الختامي وتختلفان في القسم الرئيسي، حيث تمارس المجموعة التجريبية الأولى دائرة التعلم المصحوب بالتدريب الثابت والمجموعة التجريبية الثانية بنفس الاسلوب لكن بالتدريب المتغير في تعلم الثلاثة المهارات الأساسية .
1- اعداد التمرينات الثابتة والمتغيرة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
2- التعرف على تأثير دائرة التعلم المصحوبة بالتمرين الثابت في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة بين الاختبارات.
3- التعرف على تأثير دائرة التعلم المصحوبة بالتمرين المتغير في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
يتكون مجتمع البحث من متعلمات جدد في مدرسة الكرة الطائرة بنادي آفروديت الرياضي والبالغ عددهن (25) متعلمة تم اختيارهن بالطريقة العمدية ، اما عينة البحث فقد تم اختيارها بالطريقة العشوائية وتكونت من (16) متعلمة الذين يمثلون نسبة (64%) من مجتمع الاصل وقسموا الى مجموعتين تجريبيتين . اما التصميم التجريبي فقد استخدمت الباحثة التصميم التجريبي الذي يطلق عليه تصميم المجموعتين التجريبيتين ذات الاختبار المتكافئ وكذلك استخدمت الباحثة البرنامج التعليمي المقترح بعد عرضه على السادة الخبراء والمختصين في مجال طرائق التدريس والتعلم الحركي والكرة الطائرة وحصل على نسبة اتفاق (93.75% )، حيث قام المدرب بتطبيق البرنامج التعليمي للمجموعتين التجريبيتين استغرق البرنامج (6) أسابيع، وكان زمن الوحدة التعليمية (90) دقيقة . تم تنفيذ (18) وحدة تعليمية لتعلم ثلاثة مهارات اساسية في الكرة الطائرة لكلا المجموعتين التجريبيتين، وفق الفترة الزمنية المقررة واعتباراً من 28/2/2019 ولغاية 12/4/2019 ، وبمعدل ثلاثة وحدات تعليمية في الأسبوع ، المجموعتين التجريبيتين متشابهتان في القسم الإعدادي والقسم الختامي وتختلفان في القسم الرئيسي، حيث تمارس المجموعة التجريبية الأولى دائرة التعلم المصحوب بالتدريب الثابت والمجموعة التجريبية الثانية بنفس الاسلوب لكن بالتدريب المتغير في تعلم الثلاثة المهارات الأساسية .
Keywords
دائرة التعلم ، التمرين الثابت والمتغير ، المهارات الأساسية ، الكرة الطائرة