Abstract
The peoples who were under Ottoman rule in the nineteenth century began to be influenced by the ideas of Western thinkers, some of whom belonged to these ideas and adopted them. After the fall of the Ottoman Empire at the end of World War I in 1918 and the formation of several countries, including Iraq, some educated Iraqis began to form parties with a global ideology such as communism and nationalism, and some of them formed religious parties.
Communist thought developed in Iraq and many Iraqis joined it and it became influential in the political arena in Iraq. Some of those who belonged to the party began to promote extremist ideas of communist thought, for example (religion is the opium of the people) and other ideas that were not in harmony with the social and religious reality of Iraq.
The clerics confronted all extremist and alien ideas in the Islamic society, including the Communist Party’s ideology, to the point of issuing a fatwa against the party and explicitly declaring it an infidel by the supreme authority, Muhammad Saeed al-Hakim (may God sanctify his secret). Even before that, some religious groups were formed to spread Islamic thought and confront this extremism. Therefore, Najaf al-Ashraf is one of the main cities that resisted extremist ideas in the modern and contemporary era.
Communist thought developed in Iraq and many Iraqis joined it and it became influential in the political arena in Iraq. Some of those who belonged to the party began to promote extremist ideas of communist thought, for example (religion is the opium of the people) and other ideas that were not in harmony with the social and religious reality of Iraq.
The clerics confronted all extremist and alien ideas in the Islamic society, including the Communist Party’s ideology, to the point of issuing a fatwa against the party and explicitly declaring it an infidel by the supreme authority, Muhammad Saeed al-Hakim (may God sanctify his secret). Even before that, some religious groups were formed to spread Islamic thought and confront this extremism. Therefore, Najaf al-Ashraf is one of the main cities that resisted extremist ideas in the modern and contemporary era.
Keywords
clerics
Communist Party.
Iraq
Najaf
Abstract
بدأ الشعوب التي ترزخ تحت سيطرة العثمانية في القرن التاسع عشر تتأثر بطروحات المفكرين الغربين ومنهم من انتمى لهذه الأفكار وتبناها، وبعد سقوط الدولة العثمانية بنهاية الحرب العالمية الأولى 1918م وتشكيل دول متعددة ومنها العراق، بدأ البعض من العراقيين المثقفين بتشكيل أحزاب ذا فكر عالمي مثل الشيوعية والقومية ومنهم من شكل أحزاب دينية.
تطور الفكر الشيوعي في العراق وانتمى له العديد من العراقيين واصبح ذا ثقل على الساحة السياسية في العراق، واخذ البعض ممن انتمى للحزب يروج للافكار المتطرفة للفكر الشيوعي، على سبيل المثال (الدين افيون الشعوب) وغيرها من الأفكار غير المتناغمة مع واقع العراق الاجتماعي والديني.
واجه رجال الدين جميع الأفكار المتطرفة والدخيلة على المجتمع الإسلامي، ومنها فكر الحزب الشيوعي حتى وصل الحال لاصدار فتوى ضد من الحزب وتكفيره بالشكل الصريح من قبل المرجع الأعلى محمد سعيد الحكيم (قدس)، حتى قبل ذلك تم تشكيل بعض المجاميع الدينية لنشر الفكر الإسلامي ومقامة هذا التطرف، لذا تعد النجف الاشرف من المدن الرئيسة التي قاومت الأفكار المتطرفة في العصر الحديث والمعاصر.
تطور الفكر الشيوعي في العراق وانتمى له العديد من العراقيين واصبح ذا ثقل على الساحة السياسية في العراق، واخذ البعض ممن انتمى للحزب يروج للافكار المتطرفة للفكر الشيوعي، على سبيل المثال (الدين افيون الشعوب) وغيرها من الأفكار غير المتناغمة مع واقع العراق الاجتماعي والديني.
واجه رجال الدين جميع الأفكار المتطرفة والدخيلة على المجتمع الإسلامي، ومنها فكر الحزب الشيوعي حتى وصل الحال لاصدار فتوى ضد من الحزب وتكفيره بالشكل الصريح من قبل المرجع الأعلى محمد سعيد الحكيم (قدس)، حتى قبل ذلك تم تشكيل بعض المجاميع الدينية لنشر الفكر الإسلامي ومقامة هذا التطرف، لذا تعد النجف الاشرف من المدن الرئيسة التي قاومت الأفكار المتطرفة في العصر الحديث والمعاصر.
Keywords
العراق، النجف الاشرف، رجال الدين، الحزب الشيوعي.