Abstract
The present study aims to reveal the effect of using the strategy of thinking from the outside to the inside in improving the performance of the scoring skill of futsal players. The two researchers assumed that there were statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-tests and used the experimental method for its suitability and the nature of the research. The selected data consisted of Andalusia Forum players (youth category)who were randomly selected, numbering (12) players, with (6) players for the experimental groups and (6) players for the control group, By depending on the theoretical framework and cognitive theories of cognitive psychology, the researchers adopted a set of measures in the variables (psychological flow, social disruption, and self-management) to conduct equivalence, as equivalence was achieved between the experimental and control groups in these variables in addition to testing the scoring skill. The psychological training program was applied to the experimental group with three sessions per week for a period of (5) weeks and a time of (35) minutes per session for the period from 4/2/2024 to 3/3/2024. The two researchers used the statistical package (SPSS) to process the data and concluded that there were statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-tests in favour of the experimental group. The two researchers recommended that trainers should allocate part of their training units to psychological training due to its effect on improving the level of skill performance
Keywords
Futsal.
Thinking
Thinking Strategy from the Outside to the Inside
Abstract
يهدف البحث الى الكشف عن اثر استخدام استراتيجية التفكير من الخارج الى الداخل في تحسين اداء مهارة التهديف لدى لاعبي كرة قدم الصالات وافترض الباحثان ان هناك فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبارات البعدية واستخدما المنهج التجريبي لملائمته وطبيعة البحث، وتكونت عينة البحث من لاعبي منتدى الاندلس ( فئة الشباب ) تم اختيارهم بطريقة عشوائية , والبالغ عددهم (12) لاعباً بواقع (6) لاعبين للمجموعة التجريبية و(6) لاعبين للمجموعة الضابطة ومن خلال الاعتماد على الاطار النظري والنظريات المعرفية لعلم النفس المعرفي قام الباحث بتبني مجموعة من المقاييس في متغيرات ( التدفق النفسي , والتعطيل الاجتماعي , وادارة الذات ) لأجراء التكافؤ حيث تم تحقيق التكافؤ بين المجموعتين التجريبية والضابطة في تلك المتغيرات بالإضافة الى اختبار مهارة التهديف وجرى تطبيق البرنامج التدريبي النفسي على المجموعة التجريبية بواقع ثلاث جلسات أسبوعياً ولمدة (5) اسابيع وبزمن قدره (35) دقيقة للجلسة الواحدة وذلك للفترة من 4/2/2024 ولغاية 3/3/2024 واستخدم الباحثان الحقيبة الإحصائية SPSS)) لمعالجة البيانات واستنتجا ان هناك فروق ذات ذلالة احصائية بين المجوعتين التجريبية والضابطة في الاختبارات البعدية ولصالح المجموعة التجريبية واوصى الباحثان بضرورة ان يقوم المدربون بتخصيص جزء من وحداتهم التدريبية للتدريب النفسي لما له من اثر في تحسين مستوى الاداء المهاري .
Keywords
: التفكير
استراتيجية التفكير من الخارج الى الداخل
كرة قدم الصالات