Abstract
The research aims to prove the presence of hotel organizations in the current era, which characterized by rapid change and various means to obtain strategic leaders capable of reaching advanced levels by human cadres have knowledge and skills or in many other areas that can analyze and face the internal environment (strengths and weaknesses) and the external environment (opportunities and threats), where top hotels' management for (Al-Mansur (formerly Melia), Royal Tulip (formerly Rasheed), Crystal Grand Ishtar and Palestine International) prepares strategic , plans, strategic policies and programs for organizational effectiveness. In the final result, the research reached a number of basic conclusions, the most important of which were: The importance of developing strategic leadership by activating the staff in the hotel industry (ie, human capital) by investing more than their development in terms of creative abilities, experience and skills in hotel work for its effectiveness role in taking measures to motivate and encourage them financially and morally.
And to a number of recommendations, the most important of which were: It has been shown that to achieve organizational effectiveness, many indicators of measurement are based on the personal values of the strategic leaders and according to the nature, work and operations within the hotels organization , as well, It also has many and different entrances in its directions resulted from different objectives of the parties involved in the organization , and works to balance the internal , external environment to increase efficiency ,continuity and has a high flexibility with the variables surrounding environment and to achieve competitive advantage.
And to a number of recommendations, the most important of which were: It has been shown that to achieve organizational effectiveness, many indicators of measurement are based on the personal values of the strategic leaders and according to the nature, work and operations within the hotels organization , as well, It also has many and different entrances in its directions resulted from different objectives of the parties involved in the organization , and works to balance the internal , external environment to increase efficiency ,continuity and has a high flexibility with the variables surrounding environment and to achieve competitive advantage.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى أثبات وجود المنظمات الفندقية وتميزها في العصر الحالي المتسم بالتغير السريع وبشتى الوسائل بهدف الحصول على قيادات استراتيجية قادرة على الوصول الى مستويات متقدمة بكوادر بشرية ذو خبرات ومهارات معرفية أو في مجالات أخرى متعددة تستطيع القيام بالتحليل ومواجهة البيئة الداخلية (نقاط القوة والضعف) والبيئة الخارجية (الفرص والتهديدات) حيث تقوم الإدارات الفندقية العليا (المنصور (ميليا سابقاً) , رويال توليب (الرشيد سابقاً) , كريستال جراند عشتار , فلسطين الدولي) بالتخطيط والإعداد للخطط الاستراتيجية والسياسات والبرامج الاستراتيجية من أجل تحقيق الفاعلية التنظيمية. وفي المحصلة النهائية توصل البحث الى عدد من الاستنتاجات الاساسية والتي كان من أهمها:
تهتم تطوير القيادة الاستراتيجية بتفعيل العاملين في المجال الفندقي (أي رأس المال البشري) باستثمارهم أكثر من تطويرهم من ناحية القدرات الإبداعية وخبراتهم ومهاراتهم في العمل الفندقي لدورها الفاعل باتخاذ إجراءات لتحفيزهم وتشجيعهم مادياً ومعنوياً. وإلى عدد من التوصيات كان من أهمها:
تبيَّن أن لتحقيق الفاعلية التنظيمية مؤشرات قياس عديدة ومتنوعة ومعتمدة على القيم الشخصية للقيادات الاستراتيجية وحسب طبيعة العمل والعمليات داخل المنظمة الفندقية , كما أنّ لها مداخل كثيرة ومتباينة بإتجاهاتها لاختلاف أهداف الأطراف ذوي العلاقة بالمنظمة , وتعمل على موازنة البيئة الداخلية والخارجية لتزيد كفائتها واستمرارها , ولها مرونة عالية مع متغيرات البيئة المحيطة بها وتحقيق الميزة التنافسية.
تهتم تطوير القيادة الاستراتيجية بتفعيل العاملين في المجال الفندقي (أي رأس المال البشري) باستثمارهم أكثر من تطويرهم من ناحية القدرات الإبداعية وخبراتهم ومهاراتهم في العمل الفندقي لدورها الفاعل باتخاذ إجراءات لتحفيزهم وتشجيعهم مادياً ومعنوياً. وإلى عدد من التوصيات كان من أهمها:
تبيَّن أن لتحقيق الفاعلية التنظيمية مؤشرات قياس عديدة ومتنوعة ومعتمدة على القيم الشخصية للقيادات الاستراتيجية وحسب طبيعة العمل والعمليات داخل المنظمة الفندقية , كما أنّ لها مداخل كثيرة ومتباينة بإتجاهاتها لاختلاف أهداف الأطراف ذوي العلاقة بالمنظمة , وتعمل على موازنة البيئة الداخلية والخارجية لتزيد كفائتها واستمرارها , ولها مرونة عالية مع متغيرات البيئة المحيطة بها وتحقيق الميزة التنافسية.