Abstract
Abstract:
The study aimed at the following:
1. measuring Peace skills of kindergarten children
2. Identify the differences in average scores peace skills kindergarten children by variable sex (male - female),
To achieve this, researchers adopted a measure peace skills prepared by Abdul Latif and others (2007) And which consisted of eight skills.
Then offered skills and theoretical definitions and items on a number of experts in science educational, psychological and got their approval and 90% and mor
Researcher applied a scale on exploratory sample consisting of (12) boys and girls were randomly selected from Applied kindergarten. It was clear from this application instructions and items were clear and understandable, and that the average time to answer on the scale (10 minutes).and verifying its psychometric properties of validity and consistency .
To measure the skills of peace on the children of kindergarten recovered results using T-test . Showed result there statistically significant differences between the average scores of the sample and the average theoretical . Where he was a good level of children of all skills
To know the differences in average scores peace skills on the children of kindergarten, according to the variable type (male - female), were used independent samples T- test , and found that there are significant differences between the average male and female for three skills are (friendship skill - System Skill - perseverance Skill)and in favor of baby girls.
And the result showed no significant differences between males and females in the remaining five skills.
In light of the findings of the research, the researcher collects peace education curricula and design experiences and activities that promote and work Alkatlokat and stickers and posters that encourage respect and accept differences and love and friendship. Complementing the current research and development researcher has suggested holding subsequent studies.
The study aimed at the following:
1. measuring Peace skills of kindergarten children
2. Identify the differences in average scores peace skills kindergarten children by variable sex (male - female),
To achieve this, researchers adopted a measure peace skills prepared by Abdul Latif and others (2007) And which consisted of eight skills.
Then offered skills and theoretical definitions and items on a number of experts in science educational, psychological and got their approval and 90% and mor
Researcher applied a scale on exploratory sample consisting of (12) boys and girls were randomly selected from Applied kindergarten. It was clear from this application instructions and items were clear and understandable, and that the average time to answer on the scale (10 minutes).and verifying its psychometric properties of validity and consistency .
To measure the skills of peace on the children of kindergarten recovered results using T-test . Showed result there statistically significant differences between the average scores of the sample and the average theoretical . Where he was a good level of children of all skills
To know the differences in average scores peace skills on the children of kindergarten, according to the variable type (male - female), were used independent samples T- test , and found that there are significant differences between the average male and female for three skills are (friendship skill - System Skill - perseverance Skill)and in favor of baby girls.
And the result showed no significant differences between males and females in the remaining five skills.
In light of the findings of the research, the researcher collects peace education curricula and design experiences and activities that promote and work Alkatlokat and stickers and posters that encourage respect and accept differences and love and friendship. Complementing the current research and development researcher has suggested holding subsequent studies.
Keywords
Peace skills - kindergarten children
Abstract
المستخلص:
يهدف البحث الحالي الى :
1- قياس مهارات السلام لدى طفل الروضة.
2- تعرف الفروق في متوسط درجات مهارات السلام لدى طفل الروضة بحسب متغير النوع (ذكور –اناث) .
ولتحقيق ذلك تبنت الباحثة مقياس مهارات السلام المعد من قبل عبد اللطيف واخرون (2007) والذي تكون من ثمانية مهارات (الصداقة ،الثقة بالنفس،الحرية ،الحياة مع الاخرين وقبولهم ،المثابرة ،النظام،الرحمة،التفاوض وفض النزاع ).
ثم عرضت المهارات وتعريفاتها النظرية وفقراتها على عدد من الخبراء المختصين بالعلوم التربوية والنفسية وحصلت على موافقتهم وبنسبة 90% فاكثر.
طبق المقياس على عينة استطلاعية مكونة من (12) طفلا وطفلة تم اختيارهم عشوائيا من اطفال الروضة التطبيقية . واتضح من هذا التطبيق ان التعليمات والفقرات كانت واضحة ومفهومة ،وان متوسط وقت الاجابة على المقياس كان (10 دقائق). وتحققت من خصائصه السيكومترية من صدق وثبات .
ولقياس مهارات السلام لدى اطفال الوضة استخرجت النتائج باستعمال الاختبار التائي لعينة واحدة ,
اظهرت نتيجة الاختبار التائي وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات افراد العينة والمتوسط النظري ، اذ كانت القيمة التائية المحسوبة اكبر من القيمة التائية النظرية بدلالة احصائية عند مستوى (0,05) لجميع المهارات ، اي ان مستوى اطفال العينة على هذه المهارات كان جيدا .
ولتعرف الفروق في متوسط درجات مهارات السلام لدى اطفال الرياض بحسب متغير النوع (ذكور –اناث) ، تم استخدام الاختبار التائي لعينتين مستقلتين , فوجد ان هناك فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي الذكور والاناث لثلاثة مهارات هي (مهارة الصداقة - مهارة النظام - مهارة المثابرة) ولصالح الاطفال الاناث .
في حين اظهرت نتيجة الاختبــــــار التائي عدم وجود فروق ذات دلالة احصائيــــة بين الذكور والاناث في المهارات الخمسة المتبقية .
وفي ضوء النتائج التي توصل اليها البحث ، اوصت الباحثة بتجميع مناهج تربية السلام وتصميم الخبرات والانشطة التي تعززها، و عمل الكاتلوكات والملصقات والبوسترات التي تشجع على الاحترام وتقبل الاختلاف والمحبة والصداقة والتسامح من قبل الاطفال وباشراف المعلمة . واكمالا للبحث الحالي وتطويرا له اقترحت الباحثة اجراء دراسات لاحقة
يهدف البحث الحالي الى :
1- قياس مهارات السلام لدى طفل الروضة.
2- تعرف الفروق في متوسط درجات مهارات السلام لدى طفل الروضة بحسب متغير النوع (ذكور –اناث) .
ولتحقيق ذلك تبنت الباحثة مقياس مهارات السلام المعد من قبل عبد اللطيف واخرون (2007) والذي تكون من ثمانية مهارات (الصداقة ،الثقة بالنفس،الحرية ،الحياة مع الاخرين وقبولهم ،المثابرة ،النظام،الرحمة،التفاوض وفض النزاع ).
ثم عرضت المهارات وتعريفاتها النظرية وفقراتها على عدد من الخبراء المختصين بالعلوم التربوية والنفسية وحصلت على موافقتهم وبنسبة 90% فاكثر.
طبق المقياس على عينة استطلاعية مكونة من (12) طفلا وطفلة تم اختيارهم عشوائيا من اطفال الروضة التطبيقية . واتضح من هذا التطبيق ان التعليمات والفقرات كانت واضحة ومفهومة ،وان متوسط وقت الاجابة على المقياس كان (10 دقائق). وتحققت من خصائصه السيكومترية من صدق وثبات .
ولقياس مهارات السلام لدى اطفال الوضة استخرجت النتائج باستعمال الاختبار التائي لعينة واحدة ,
اظهرت نتيجة الاختبار التائي وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات افراد العينة والمتوسط النظري ، اذ كانت القيمة التائية المحسوبة اكبر من القيمة التائية النظرية بدلالة احصائية عند مستوى (0,05) لجميع المهارات ، اي ان مستوى اطفال العينة على هذه المهارات كان جيدا .
ولتعرف الفروق في متوسط درجات مهارات السلام لدى اطفال الرياض بحسب متغير النوع (ذكور –اناث) ، تم استخدام الاختبار التائي لعينتين مستقلتين , فوجد ان هناك فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي الذكور والاناث لثلاثة مهارات هي (مهارة الصداقة - مهارة النظام - مهارة المثابرة) ولصالح الاطفال الاناث .
في حين اظهرت نتيجة الاختبــــــار التائي عدم وجود فروق ذات دلالة احصائيــــة بين الذكور والاناث في المهارات الخمسة المتبقية .
وفي ضوء النتائج التي توصل اليها البحث ، اوصت الباحثة بتجميع مناهج تربية السلام وتصميم الخبرات والانشطة التي تعززها، و عمل الكاتلوكات والملصقات والبوسترات التي تشجع على الاحترام وتقبل الاختلاف والمحبة والصداقة والتسامح من قبل الاطفال وباشراف المعلمة . واكمالا للبحث الحالي وتطويرا له اقترحت الباحثة اجراء دراسات لاحقة
Keywords
مهارات السلام ، طفل الروضة