Abstract
Abstract
The current research aims to build up a psychological educational curriculum based on psychological integration, to build a scale of the perceived innovative environment for learners in the national centers for the care of sports talent from the age of (9-12) years and to explore the effectiveness of that psychological educational curriculum perceived innovative environment. The curriculum also targets in how to learn the technical performance of some football skills. The experimental method in the style of equal groups is used. . As for the research community, it consists of learners in the national centers for the care of sports talent at the age of (9-12) years in the governorates of (Al-Diwaniyah - Babylon - Al-Muthanna - Najaf), numbered (150) learners in football. It also Includes a constructive sample of (100) learners, and the main application sample amounts to (40) learners divided into two experimental and control groups, each group (20) learners. The data obtained by the researchers were processed using the appropriate statistical methods using the (spss) program.
Key words : educational Curriculum , psychological integration , innovative environment , football skills , The age group is from 9-12 years
The current research aims to build up a psychological educational curriculum based on psychological integration, to build a scale of the perceived innovative environment for learners in the national centers for the care of sports talent from the age of (9-12) years and to explore the effectiveness of that psychological educational curriculum perceived innovative environment. The curriculum also targets in how to learn the technical performance of some football skills. The experimental method in the style of equal groups is used. . As for the research community, it consists of learners in the national centers for the care of sports talent at the age of (9-12) years in the governorates of (Al-Diwaniyah - Babylon - Al-Muthanna - Najaf), numbered (150) learners in football. It also Includes a constructive sample of (100) learners, and the main application sample amounts to (40) learners divided into two experimental and control groups, each group (20) learners. The data obtained by the researchers were processed using the appropriate statistical methods using the (spss) program.
Key words : educational Curriculum , psychological integration , innovative environment , football skills , The age group is from 9-12 years
Abstract
ملخص البحث
يهدف البحث الحالي الى بناء منهج تعليمي نفسي يستند الى التكامل النفسي للمتعلمين في المراكز الوطنية لرعاية الموهبة الرياضية من عمر ( 9 – 12 ) سنة ومعرفة فاعلية المنهج التعليمي النفسي الذي يستند الى التكامل النفسي في البيئة الابتكارية المدركة وكذلك معرفة فاعلية المنهج في تعلم الاداء الفني لبعض مهارات كرة القدم ، واستخدم الباحث المنهج التجريبي بأسلوب المجموعات المتكافئة ، اما مجتمع البحث فتكون من المتعلمين في المراكز الوطنية لرعاية الموهبة الرياضية بعمر ( 9 – 12 ) سنة في محافظات ( الديوانية – بابل – المثنى – النجف ) وبلغ عددهم ( 150 ) متعلم في لعبة كرة القدم ، منهم عينة بناء بواقع (100) متعلم وعينة التطبيق الرئيسية بلغت ( 40 ) متعلم مقسمة على مجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة ( 20 ) متعلم ، وللتحقق من اهداف البحث قام الباحثان ببناء مقياس البيئة الابتكارية المدركة للمتعلمين وفق الاسس العلمية المتبعة لبناء المقاييس ، وتمت معالجة البيانات التي حصل عليها الباحثان باستخدام الوسائل الاحصائية المناسبة بأستخدام برنامج (spss ) ، وبعد استخراج النتائج توصل الباحثان الى ان للمفردات المستخدمة في المنهج المعد والمطبق من قبل الباحثين في الدراسة الحالية فاعلية في تنمية مستوى البيئة الابتكارية المدركة لدى افراد العينة للمرحلة العمرية ( 9 – 12 ) سنة في لعبة كرة القدم , و كذلك وجد ان للمنهج التعليمي المستند إلى التكامل النفسي اثر ايجابي في تعلم الأداء الفني للمهارات قيد الدراسة في لعبة كرة القدم .
الكلمات المفتاحية : منهج تعليمي ، التكامل النفسي ، البيئة الابتكارية المدركة ، المرحلة العمرية من ( 9 – 12 ) سنة
يهدف البحث الحالي الى بناء منهج تعليمي نفسي يستند الى التكامل النفسي للمتعلمين في المراكز الوطنية لرعاية الموهبة الرياضية من عمر ( 9 – 12 ) سنة ومعرفة فاعلية المنهج التعليمي النفسي الذي يستند الى التكامل النفسي في البيئة الابتكارية المدركة وكذلك معرفة فاعلية المنهج في تعلم الاداء الفني لبعض مهارات كرة القدم ، واستخدم الباحث المنهج التجريبي بأسلوب المجموعات المتكافئة ، اما مجتمع البحث فتكون من المتعلمين في المراكز الوطنية لرعاية الموهبة الرياضية بعمر ( 9 – 12 ) سنة في محافظات ( الديوانية – بابل – المثنى – النجف ) وبلغ عددهم ( 150 ) متعلم في لعبة كرة القدم ، منهم عينة بناء بواقع (100) متعلم وعينة التطبيق الرئيسية بلغت ( 40 ) متعلم مقسمة على مجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة ( 20 ) متعلم ، وللتحقق من اهداف البحث قام الباحثان ببناء مقياس البيئة الابتكارية المدركة للمتعلمين وفق الاسس العلمية المتبعة لبناء المقاييس ، وتمت معالجة البيانات التي حصل عليها الباحثان باستخدام الوسائل الاحصائية المناسبة بأستخدام برنامج (spss ) ، وبعد استخراج النتائج توصل الباحثان الى ان للمفردات المستخدمة في المنهج المعد والمطبق من قبل الباحثين في الدراسة الحالية فاعلية في تنمية مستوى البيئة الابتكارية المدركة لدى افراد العينة للمرحلة العمرية ( 9 – 12 ) سنة في لعبة كرة القدم , و كذلك وجد ان للمنهج التعليمي المستند إلى التكامل النفسي اثر ايجابي في تعلم الأداء الفني للمهارات قيد الدراسة في لعبة كرة القدم .
الكلمات المفتاحية : منهج تعليمي ، التكامل النفسي ، البيئة الابتكارية المدركة ، المرحلة العمرية من ( 9 – 12 ) سنة
Keywords
منهج تعليمي ، التكامل النفسي ، البيئة الابتكارية المدركة ، المرحلة العمرية من ( 9 – 12 ) سنة