Abstract
This research aims to develop a measure of professional development for physical education teachers in the General Directorate of Education in Najaf Al-Ashraf. The research problem lies in the following question: What is the nature of professional development for physical education teachers in the General Directorate of Education in Najaf Al-Ashraf? The researcher identified the research community and sample, which includes all physical education teachers in the General Directorate of Education in Najaf Al-Ashraf, for the academic year (2024-2025), totaling (749) teachers. The sample for constructing the measure consisted of (500) teachers, while the exploratory sample included (40) teachers, selected randomly.
Findings:
There is a good level of professional development among physical education teachers in Najaf Al-Ashraf, with considerable interest from the schools in the province that contributes to enhancing professional development among these teachers. There is no preference regarding gender or qualifications among physical education teachers in the center of Najaf Al-Ashraf.
Recommendations:
Focus on professional development for physical education teachers in Najaf Al-Ashraf, conduct seminars and practical workshops, and provide training lessons for physical education teachers due to their benefits in developing professional growth and classroom activities in physical education lessons. Provide material and moral incentives to encourage physical education teachers to participate in activities, training lessons, courses, and seminars.
Statistical Methods:
The data obtained were processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and Microsoft Excel.
Findings:
There is a good level of professional development among physical education teachers in Najaf Al-Ashraf, with considerable interest from the schools in the province that contributes to enhancing professional development among these teachers. There is no preference regarding gender or qualifications among physical education teachers in the center of Najaf Al-Ashraf.
Recommendations:
Focus on professional development for physical education teachers in Najaf Al-Ashraf, conduct seminars and practical workshops, and provide training lessons for physical education teachers due to their benefits in developing professional growth and classroom activities in physical education lessons. Provide material and moral incentives to encourage physical education teachers to participate in activities, training lessons, courses, and seminars.
Statistical Methods:
The data obtained were processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and Microsoft Excel.
Keywords
Najaf.
physical education teachers
Professional development
Abstract
يهدف البحث إلى بناء مقياس التنمية المهنية لدى مدرسي التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة النجف الاشرف اما مشكلة البحث تكمن في التساؤل التالي ماهية التنمية المهنية لدى مدرسي التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة النجف الاشرف. حدد الباحث مجتمع و عينة بحثه وهم جميع مدرسي التربية الرياضية في مديرية التربية العامة في محافظة النجف الاشرف, والمنتظمين للعام الدراسي (2024-2025) والبالغ عددهم (749) مدرس ومدرسة عن طريق الاستعانة بشعبة التخطيط التربوي في المديرية العامة لتربية محافظة النجف الاشرف وكانت عينة بناء المقياس (500) مدرس ومدرسة وكانت العينة الاستطلاعية (40) مدرس ومدرسة وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية.الاستنتاجات يوجد تنمية المهنية بمستوى جيد لدى مدرسي ومدرسات التربية الرياضية في محافظة النجف الاشرف, وهنالك اهتمام جيد من قبل مدارس محافظة النجف الاشرف بما يساعد على زيادة التنمية المهنية لدى مدرسي ومدرسات التربية الرياضية , ليس هناك افضلية لمتغيري الجنس والشهادة لدى مدرسي التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة النجف الاشرف. التوصيات الاهتمام في التنمية المهنية لدى مدرسي التربية الرياضية في محافظة النجف الاشرف, عمل ندوات وورش عملية واقامة الدروس التدريبية لمدرسي التربية الرياضية لما لها من فائدة في تطوير التنمية المهنية والنشاطات الصفية في دروس التربية الرياضية, توفير الحوافز المادية والمعنوية لحث مدرسي التربية الرياضية على الاشتراك في النشاطات والدروس التدريبية والدورات والندوات الوسائل الاحصائية تم معالجة البيانات التي تم الحصول عليها باستعمال الحقيبة الإحصائية ( SPSS ) وبرنامج ( Excel ).
Keywords
التنمية المهنية
النجف الاشرف.
مدرسي التربية الرياضية