Abstract
With the increasing interest in artificial intelligence technologies in various fields in general, and in the field of satellite channels in particular, it has become necessary for those in charge of these channels to raise interest in these technologies and work to employ them to improve marketing strategies. Accordingly, the current study aimed to define the concept of marketing strategies in television media, and to study the role of artificial intelligence in improving marketing strategies in Iraqi satellite channels. A questionnaire was designed and distributed to a sample of students at the College of Media at the University of Baghdad. The descriptive analytical approach was also relied upon. After collecting and analyzing the data using the SPSS program, the study reached important results, including: There is a direct impact and a clear role of artificial intelligence in improving marketing strategies and their dimensions (focus, orientation, awareness, ability) in Iraqi satellite channels.
Keywords
Artificial intelligence
focus strategy
Marketing strategies
TV marketing
Abstract
مع تزايد الاهتمام بتقنيات الذكاء الاصطناعي في مختلف المجالات بشكل عام، وبمجال القنوات الفضائية بشكل خاص، أصبح من الضرورة على القائمين في تلك القنوات رفع الاهتمام بتلك التقنيات والعمل على توظيفها بتحسين استراتيجيات التسويق، وبناء عليه هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مفهوم استراتيجيات التسويق في الاعلام التلفزيوني، دراسة دور الذكاء الاصطناعي في تحسين استراتيجيات التسويق في القنوات الفضائية العراقية. تم تصميم استبانة وتوزيعها على عينة من الطلاب في كلية الاعلام بجامعة بغداد، كما تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وبعد تجميع البيانات وتحليلها بواسطة برنامج SPSS توصلت الدراسة لنتائج هامة منها: يتواجد تأثير مباشر ودور واضح للذكاء الصناعي في تحسين استراتيجيات التسويق وأبعادها (التركيز، التوجه، الوعي، القدرة) في القنوات الفضائية العراقية.
Keywords
استراتيجيات التسويق
استراتيجية التركيز
التسويق التلفزيوني
الذكاء الاصطناعي