Abstract
Most economists agree that seigniorage is one way to finance governments deficits, but there is less agreement about the political, institutional, and economic reasons for relying on it.
This paper investigates the main determinants of seigniorage using multi measures and take IRAQ as a case study .
Furthermore , the role of monetary policy options and their relation with seigniorage will be explained , and what would be the transference effect from discretionary monetary policy which prevailed in the nineties to the monetary policy rules after 2003 in IRAQ , and their reflections on nature and volume of seigniorage
This paper investigates the main determinants of seigniorage using multi measures and take IRAQ as a case study .
Furthermore , the role of monetary policy options and their relation with seigniorage will be explained , and what would be the transference effect from discretionary monetary policy which prevailed in the nineties to the monetary policy rules after 2003 in IRAQ , and their reflections on nature and volume of seigniorage
Abstract
يتفق اغلب الاقتصاديين على أن عائد الاصدار النقدي هو احد الطرق التي تستخدمه الحكومة لتمويل عجز موازنتها ، بينما هناك القليل الذين يرون ان الاسباب السياسية والمؤسسية والاقتصادية هي التي تفسر هذا العائد . لذلك يهدف هذا البحث الى التحقق من محددات عائد الاصدار النقدي باستخدام مقاييس متعددة وأخذ العراق كحالة دراسية ، بالإضافة لما سبق سيتم توضيح دور خيارات السياسة النقدية في العراق وعلاقتها بعائد الاصدار النقدي ، وما هو تأثير التحول من السياسة النقدية التحكمية (سياسة النقد الرخيص) التي سادت في عقد التسعينيات الى قواعد السياسة النقدية بعد عام 2003 في العراق وانعكاسها على طبيعة عائد الاصدار النقدي .