Abstract
The current research aims to identify:
Mathematics teachers' perceptions of cognitive learning theories. In order to achieve the goal of the current research, the researcher adopted the descriptive approach, and the basic study sample consisted of (78) teachers and schools, which constitutes (20%) of mathematics teachers in Misan Governorate for the academic year (2022-2023) and they were chosen randomly. The researcher considered a research tool, a questionnaire to identify the perceptions of mathematics teachers about cognitive learning theories, and it consisted of (33) paragraphs distributed on (4) fields, and then the researcher applied the research tool in a final and analyzed its results using a set of statistical methods, including (frequencies and ratios Percentile, T-test for two independent unequal samples, Chi-square test (x²), Alpha-Cronbach’s coefficient for calculating stability, Pearson’s coefficient), and the results showed: that male and female mathematics teachers had strong perceptions of cognitive learning theories, and the researcher returns that For several reasons, including the fact that most of the mathematics teachers in secondary and middle schools show that they have beliefs and knowledge about cognitive learning theories, and this confirms their adoption during their teaching. In light of the research results, the researcher presented a set of recommendations and suggestions
Mathematics teachers' perceptions of cognitive learning theories. In order to achieve the goal of the current research, the researcher adopted the descriptive approach, and the basic study sample consisted of (78) teachers and schools, which constitutes (20%) of mathematics teachers in Misan Governorate for the academic year (2022-2023) and they were chosen randomly. The researcher considered a research tool, a questionnaire to identify the perceptions of mathematics teachers about cognitive learning theories, and it consisted of (33) paragraphs distributed on (4) fields, and then the researcher applied the research tool in a final and analyzed its results using a set of statistical methods, including (frequencies and ratios Percentile, T-test for two independent unequal samples, Chi-square test (x²), Alpha-Cronbach’s coefficient for calculating stability, Pearson’s coefficient), and the results showed: that male and female mathematics teachers had strong perceptions of cognitive learning theories, and the researcher returns that For several reasons, including the fact that most of the mathematics teachers in secondary and middle schools show that they have beliefs and knowledge about cognitive learning theories, and this confirms their adoption during their teaching. In light of the research results, the researcher presented a set of recommendations and suggestions
Keywords
Mathematics teachers' perceptions of cognitive learning theories
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى التعرف على:
تصورات مدرسي ومدرسات الرياضيات عن نظريات التعلم المعرفية . ومن اجل تحقيق هدف البحث الحالي اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي ، وتكونت عينة الدراسة الاساسية (78) مدرساً ومدرسة وهو ما يشكل نسبة (20 %) من مدرسي الرياضيات في محافظة ميسان للعام الدراسي (2022-2023) وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية. عدت الباحثة أداة للبحث ، استبانة للتعرف على تصورات مدرسي و مدرسات الرياضيات عن نظريات التعلم المعرفية ، وتكونت من (33) فقرة موزعة على (4) محاور ، وبعد ذلك طبقت الباحثة اداة البحث بصورة نهائية و حللت نتائجها مستعملة مجموعة من الوسائل الاحصائية منها ( التكرارات والنسب المئوية، الاختبار التائي (T-test) لعينتين مستقلتين غير متساويتين، اختبار مربع كأي (x²)، معامل الفا-كرونباخ لحساب الثبات، معامل بيرسون)، واظهرت النتائج: ان مدرسي ومدرسات الرياضيات كانت لديهم تصورات قوية عن نظريات التعلم المعرفية وترجع الباحثة ذلك لعدة اسباب منها تعود الى ان معظم مدرسي و مدرسات الرياضيات في المدارس الثانوية و الاعدادية تبين ان لديهم معتقدات و معرفة عن نظريات التعلم المعرفية و هذا ما يؤكد على اعتمادها خلال تدريسهم. وفي ضوء نتائج البحث، قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات
تصورات مدرسي ومدرسات الرياضيات عن نظريات التعلم المعرفية . ومن اجل تحقيق هدف البحث الحالي اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي ، وتكونت عينة الدراسة الاساسية (78) مدرساً ومدرسة وهو ما يشكل نسبة (20 %) من مدرسي الرياضيات في محافظة ميسان للعام الدراسي (2022-2023) وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية. عدت الباحثة أداة للبحث ، استبانة للتعرف على تصورات مدرسي و مدرسات الرياضيات عن نظريات التعلم المعرفية ، وتكونت من (33) فقرة موزعة على (4) محاور ، وبعد ذلك طبقت الباحثة اداة البحث بصورة نهائية و حللت نتائجها مستعملة مجموعة من الوسائل الاحصائية منها ( التكرارات والنسب المئوية، الاختبار التائي (T-test) لعينتين مستقلتين غير متساويتين، اختبار مربع كأي (x²)، معامل الفا-كرونباخ لحساب الثبات، معامل بيرسون)، واظهرت النتائج: ان مدرسي ومدرسات الرياضيات كانت لديهم تصورات قوية عن نظريات التعلم المعرفية وترجع الباحثة ذلك لعدة اسباب منها تعود الى ان معظم مدرسي و مدرسات الرياضيات في المدارس الثانوية و الاعدادية تبين ان لديهم معتقدات و معرفة عن نظريات التعلم المعرفية و هذا ما يؤكد على اعتمادها خلال تدريسهم. وفي ضوء نتائج البحث، قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات
Keywords
تصورات مدرسي و مدرسات الرياضيات عن نظريات التعلم المعرفية