Abstract
Abstract
Originality is one traif of brilliant persons traits who characterized with Spontanously, indeperdence,Power of will, ambition, Socia ( needs resection and emotion control. Leavy believes that individuals who Supported us belong to Family or neighbors or peers who participated us emotionally. The present study aims at measuring originality Concept university , identifying statistically Significant differences in the level of originality among lecturers in the university according to ( type Variable) and Correlation between originality Concept and Social support among Lecturers in the university . The Sample of the Study Consists of two Subsamples the 1st is the Study of Preparing the scales consisting of (50) male and female Letterers and the 2nd Is the basic application sample Consisting of (150) male and female Lecturers noting that the 1st sumple (Sample of Scals building) differes from basic application one where the number of male Lecturers is (75) and female one is (75) whom chosen randomly. The researcher reaches at number of results. 1- THE individuals of the sample, according to the comparison between arithmetic mean and hypothetical one are ac ghainted with originality concept at (0,05) Significance level.
2-The individuals of the sample, according to the Comparison between arithmetic mean and hypothetical one are acquainted with Social Support at (0,05) Significance level.
3-There are no statistical significant differences originality Scale according to gender variable (males and females) at (0,05) significance level.
4- There are statistical significance differences on Social Support Scale according to gender variable (males and females ) at (0,05) significance level.
5-There is a positive correlation between originality Concept and Social Support which is altruism and self control (0,78) among Leathers in the universities at (0,05) significance level.
The researcher Concludes with Some of recommendation suggestion and conclusions.
Originality is one traif of brilliant persons traits who characterized with Spontanously, indeperdence,Power of will, ambition, Socia ( needs resection and emotion control. Leavy believes that individuals who Supported us belong to Family or neighbors or peers who participated us emotionally. The present study aims at measuring originality Concept university , identifying statistically Significant differences in the level of originality among lecturers in the university according to ( type Variable) and Correlation between originality Concept and Social support among Lecturers in the university . The Sample of the Study Consists of two Subsamples the 1st is the Study of Preparing the scales consisting of (50) male and female Letterers and the 2nd Is the basic application sample Consisting of (150) male and female Lecturers noting that the 1st sumple (Sample of Scals building) differes from basic application one where the number of male Lecturers is (75) and female one is (75) whom chosen randomly. The researcher reaches at number of results. 1- THE individuals of the sample, according to the comparison between arithmetic mean and hypothetical one are ac ghainted with originality concept at (0,05) Significance level.
2-The individuals of the sample, according to the Comparison between arithmetic mean and hypothetical one are acquainted with Social Support at (0,05) Significance level.
3-There are no statistical significant differences originality Scale according to gender variable (males and females) at (0,05) significance level.
4- There are statistical significance differences on Social Support Scale according to gender variable (males and females ) at (0,05) significance level.
5-There is a positive correlation between originality Concept and Social Support which is altruism and self control (0,78) among Leathers in the universities at (0,05) significance level.
The researcher Concludes with Some of recommendation suggestion and conclusions.
Abstract
المستخلص :
وتعد الأصالة سمة من سمات المبدعين والشخص الأصيل يتميز بالتلقائية واستقلالية الحكم والجرأة والتحرر وقوة الإرادة والطموح واحترام المطالب الاجتماعية والقدرة على ضبط الانفعالات ,ويرى ليفي (Leavy) أن الأفراد الذين يساندوننا يكونون من أفراد الأسرة أو الأصدقاء أو الجيران أو الزملاء الذين يشاركوننا مشاركة وجدانية ويدعموننا معنوياً ,ويستهدف البحث الحالي الى قياس مفهوم الأصالة لدى التدريسيين في الجامعة"و"قياس الأسناد الأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعـة"ومعرفة "دلالة الفروق الأحصائية في مستوى الأصالة لدى التدريسيين في الجامعة تبعاً (لمتغير النوع)" والتعرف على "دلالة الفروق في مستوى الأسناد الأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعة تبعاً ( لمتغيرالنوع)"والتعرف على "العلاقة الأرتباطية بين مفهوم الأصالة والأسناد الأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعة, وتتكون عينة البحث الحالي من خلال أخذ عينتين من مجتمع البحث "الأولى" عينة اعداد المقياسين عددها (50) تدريسيا وتدريسية"والثانية"عينة التطبيق الأساسية والبالغ عددها (150) تدريسيا وتدريسية, علما أن العينة الأولى عينة بناء المقياسين تختلف عن عينة التطبيق الأساسية, أذ بلغ عدد التدريسيين من الذكور (75) وبلغ عدد التدريسيات من الأناث (75) وتم أختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية لكلا الجنسين, فقد توصل الباحث من خلال أهدافه إلى جملة من النتائج ومن أهمها:
1 - أن أفراد عينة البحث وفقا لمقارنة الوسط الحسابي مع الوسط الفرضي يمتلكون مفهوم الأصالة لدى التدريسيين في الجامعة عند مستوى دلالة (0,05).
2- أن أفراد عينة البحث وفقا لمقارنة الوسط الحسابي مع الوسط الفرضي يمتلكون الأسناد ألأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعة عند مستوى دلالة (0,05).
3- عدم وجود فروق ذات دلالة أحصائية على مقياس الأصالة وفقا لمتغير النوع(الذكور والأناث) عند مستوى دلالة (0,05).
4- وجود فروق ذات دلالة أحصائية على مقياس الأسناد الأجتماعي وفقا لمتغير النوع (الذكور والأناث ) عند مستوى دلالة (0,05).
5- وجود علاقة أرتباطية أيجابية بين مفهوم الأصالة والأسناد الأجتماعي ,حيث بلغت مقدارها (0,78) لدى التدريسيين في الجامعة عند مستوى دلالة (0,05) ,وتوصل الباحث الى جملة من التوصيات والمقترحات والأستنتاجات .
وتعد الأصالة سمة من سمات المبدعين والشخص الأصيل يتميز بالتلقائية واستقلالية الحكم والجرأة والتحرر وقوة الإرادة والطموح واحترام المطالب الاجتماعية والقدرة على ضبط الانفعالات ,ويرى ليفي (Leavy) أن الأفراد الذين يساندوننا يكونون من أفراد الأسرة أو الأصدقاء أو الجيران أو الزملاء الذين يشاركوننا مشاركة وجدانية ويدعموننا معنوياً ,ويستهدف البحث الحالي الى قياس مفهوم الأصالة لدى التدريسيين في الجامعة"و"قياس الأسناد الأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعـة"ومعرفة "دلالة الفروق الأحصائية في مستوى الأصالة لدى التدريسيين في الجامعة تبعاً (لمتغير النوع)" والتعرف على "دلالة الفروق في مستوى الأسناد الأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعة تبعاً ( لمتغيرالنوع)"والتعرف على "العلاقة الأرتباطية بين مفهوم الأصالة والأسناد الأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعة, وتتكون عينة البحث الحالي من خلال أخذ عينتين من مجتمع البحث "الأولى" عينة اعداد المقياسين عددها (50) تدريسيا وتدريسية"والثانية"عينة التطبيق الأساسية والبالغ عددها (150) تدريسيا وتدريسية, علما أن العينة الأولى عينة بناء المقياسين تختلف عن عينة التطبيق الأساسية, أذ بلغ عدد التدريسيين من الذكور (75) وبلغ عدد التدريسيات من الأناث (75) وتم أختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية لكلا الجنسين, فقد توصل الباحث من خلال أهدافه إلى جملة من النتائج ومن أهمها:
1 - أن أفراد عينة البحث وفقا لمقارنة الوسط الحسابي مع الوسط الفرضي يمتلكون مفهوم الأصالة لدى التدريسيين في الجامعة عند مستوى دلالة (0,05).
2- أن أفراد عينة البحث وفقا لمقارنة الوسط الحسابي مع الوسط الفرضي يمتلكون الأسناد ألأجتماعي لدى التدريسيين في الجامعة عند مستوى دلالة (0,05).
3- عدم وجود فروق ذات دلالة أحصائية على مقياس الأصالة وفقا لمتغير النوع(الذكور والأناث) عند مستوى دلالة (0,05).
4- وجود فروق ذات دلالة أحصائية على مقياس الأسناد الأجتماعي وفقا لمتغير النوع (الذكور والأناث ) عند مستوى دلالة (0,05).
5- وجود علاقة أرتباطية أيجابية بين مفهوم الأصالة والأسناد الأجتماعي ,حيث بلغت مقدارها (0,78) لدى التدريسيين في الجامعة عند مستوى دلالة (0,05) ,وتوصل الباحث الى جملة من التوصيات والمقترحات والأستنتاجات .