Abstract
Conclusion: The scholar Al-Nubakhti talked about many Islamic sects that appeared in different periods of Islamic history. He was one of these Ghailan sects, so he mentioned about them (it is a sect attributed to Ghaylan bin Muslim al-Dimashqi Abu Marwan, and they are the Murji’a of the people of Levant. Ghaylan studied under the hand of Hassan bin Muhammad bin al-Hanafiya in Al-Madinah and studied jurisprudence at the hands of Al-Hassan Al-Basri in Basra. Several narrations were mentioned in the description of the Jahmiyyah, including what Al-Shahristani said (Ghailan used to say by destiny, the good and the bad of the servant, and in the residence that it is valid without a desire, and everyone who was standing by the Book and the Sunnah was deserving of it, and that it is not proven except by the consensus of the nation These opinions agreed with the opinions of the Nawbakhti in describing this sect and its opinions. And that Ghaylan al-Dimashqi spoke of the Qadariyyah, so it was known as the Qadariyyah nations as well.
Keywords
Ghaylani
Kharijites
Masriya
Nawbakhti
Abstract
تكلم العلامة النوبختي عن العديد من الفرق الاسلامية والتي ظهرت فترات مختلفة من التاريخ الاسلامي كان من هذه الفرق الغيلانية، فذكر عنها (انها فرقة تنسب الى غيلان بن مسلم الدمشقي ابو مروان وهم مرجئة اهل الشام فدرس غيلان على يد الحسن بن محمد بن الحنفية في المدينة ودرس الفقه على يد الحسن البصري في البصرة وردت عدة روايات في وصف الجهمية منها ما قاله الشهرستاني (كان غيلان يقول بالقدر خيره وشره من العبد وفي الاقامة انها تصلح من غير مريش وكل من كان قائما بالكتاب والسنة كان مستحقا لها وانها لا تثبت الا بإجماع الامة) هذه الآراء اتفقت مع اراء النوبختي في وصف هذه الفرقة وارائها. وان غيلان الدمشقي تكلم بالقدرية لذلك عرفت بأمم القدرية ايضا وكان يرى غيلان ان الله لا يعلم شيء الا بعد وقوعه والاحداث بمشيئة الشر لا بمشيئة (الله).
Keywords
النوبختي ، الغيلانية ، الماصرية ، الخوارج