Abstract
Delays in adjudicating administrative cases are due to many legislative and administrative reasons that affect the progress of adjudication procedures. The complexity of administrative laws and their ambiguous wording prolong the duration of adjudication. Laws may contain loopholes or ambiguities that oblige courts to conduct extensive interpretations or wait for legislative amendments to clarify certain legal points. The existence of multiple laws that pertain to more than one administrative body may contribute to slowing down procedures due to the different and multiple jurisdictions of the relevant bodies, which requires more time to determine responsibilities and adjudicate cases. Pressure on administrative courts also causes delays, as the high number of cases, given limited human and technical resources, may lead to an accumulation of cases and a delay in adjudication. Slow procedures in some relevant administrative bodies, such as delays in providing necessary documents or investigations, may also lead to delays in adjudicating cases. Poor coordination between administrative bodies and courts can also be a cause of these delays, as gaps or lack of coordination between various bodies can hinder the progress of the case. These legislative and administrative reasons combine to lead to slow adjudication of administrative cases, which affects justice. And the effectiveness of the judicial system. Therefore, in this research, we attempt to shed light on the legislative reasons in the first section, and the administrative reasons in the second section.
Keywords
administrative reasons
administrative staff
experts.
Judges
judicial assistants
Legislative reasons
legislative reasons in comparative countries
legislative reasons in Iraq
Abstract
إن تأخر الفصل في الدعوى الإدارية يرجع إلى أسباب تشريعية وإدارية كثيرة تؤثر على سير إجراءات الفصل فيها، حيث تؤدي تعقيدات القوانين الإدارية وصياغتها المبهمة إلى إطالة مدة الفصل في القضايا فقد تحتوي القوانين على ثغرات أو غموض تجعل المحاكم ملزمة لإجراء تفسيرات موسعة أو انتظار صدور تعديلات تشريعية من أجل بيان بعض النقاط القانونية، كما إن وجود القوانين المتعددة التي تختص بأكثر من جهة إدارية قد يساهم في تباطؤ الإجراءات بسبب اختلاف الجهات المعنية في اختصاصاتها وتعددها، الأمر الذي يتطلب وقتاً أطول لتحديد المسئوليات والفصل في القضايا، كما إن الضغوط على المحاكم الإدارية تتسبب في تأخير القضايا، حيث أن ارتفاع عدد القضايا في ظل محدودية الموارد البشرية والتقنية قد يؤدي إلى تراكم الدعاوى وتأخير البت فيها، كما أن بطء الإجراءات في بعض الأجهزة الإدارية ذات الصلة، مثل تأخر توفير المستندات أو التحقيقات اللازمة، قد يؤدي إلى تأخير الفصل في القضايا، كذلك ضعف التنسيق بين الجهات الإدارية والمحاكم يمكن أن يكون سبباً في هذه التأخيرات ايضاً، حيث أن وجود فجوات أو عدم تنسيق بين مختلف الجهات يمكن أن يعرقل سير القضية، بالتالي، تتداخل هذه الأسباب التشريعية والإدارية لتؤدي إلى تباطؤ الفصل في الدعاوى الإدارية، مما يؤثر على العدالة وفاعلية النظام القضائي، لذا نحاول في هذا البحث تسليط الضوء على الأسباب التشريعية في المبحث الأول، والأسباب الإدارية في المبحث الثاني.
Keywords
الأسباب التشريعية، الأسباب التشريعية في الدول المقارنة، الأسباب التشريعية في العراق، الأسباب الإدارية، القضاة، أعوان القضاة، الموظفون الاداريون، الخبراء.