Abstract
The aim of the research is to identify the effectiveness of the idea-nomination strategy in the achievement of history by second-grade intermediate students. To achieve the goal of the research, the researcher used the experimental design of the two equivalent groups (experimental and control), as the two divisions (A and B) were randomly selected as a sample for the research of second-grade students The average in the mean of the meanings for the girls that were randomly selected, was done The two groups are equivalent in variables (age in months, intelligence, scores for the first course) and the t-test was calculated and the results were not statistically significant. The research sample consisted of (60) students, (30) students in the experimental group and (30) in the control group. The students of the two groups studied the history book for the second intermediate grade for a period of twelve weeks, at two lessons per week The students of the experimental group using the strategy of nominating ideas and the students of the control group studied in the usual way, the researcher prepared an achievement test, and their validity and stability were verified and applied after the end of the experiment. Results: There were statistically significant differences between the mean test scores in the history subject between the female students of the experimental and control groups And for the benefit of the experimental group students. In light of the results, the researcher concluded the effect of the strategy of nominating ideas on the collection of history for second-grade students, mediation, and recommended several recommendations, including the use of the strategy of nominating ideas in teaching and training teachers to use it.
Keywords
ترشيح الافكار، تحصيل ، قواعد اللغة العربية
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استراتيجية ترشيح الافكار في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط .ولتحقيق هدف البحث استخدم الباحث التصميم التجريبي ذا المجموعتين المتكافئتين(التجريبية والضابطة) ، إذ تم اختيار شعبتي (أ ، ب ) عشوائيا كعينة للبحث من طلاب الصف الثاني المتوسط في متوسطة حسن شحاته للبنين التي اختيرت عشوائيا ،وتم تكافؤ المجموعتين في متغيرات ( العمر بالأشهر ، الذكاء ، درجات الطابات للكورس الاول) و تم حساب t-testوكانت النتائج غير دالة إحصائيا ، تألفت عينة البحث من (60) طالب ،(30) طالب في المجموعة التجريبية و(30) في المجموعة الضابطة ، درست طلاب المجموعتين كتاب قواعد اللغة العربية للصف الثاني المتوسط لمدة اثنى عشر أسبوع بواقع حصتين أسبوعيا ، درست طلاب المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية ترشيح الافكار و درست طلاب المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية ، اعد الباحث اختبار التحصيل ، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما وتطبيقهما بعد نهاية التجربة، وتم استخدام البرنامج الإحصائي SPSS لحساب t-test، معامل صعوبة الفقرات ، ومعامل ألفا كرونباخ ، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية
بين متوسطات درجات الاختبار في مادة قواعد اللغة العربية بين طلاب المجموعتين التجريبية و الضابطة
ولصالح طلاب المجموعة التجريبية. في ضوء النتائج استنتج الباحث اثر استراتيجية ترشيح الافكار في تحصيل قواعد اللغة العربية لطلاب الصف الثاني التوسط ، وأوصى بعدة توصيات منها استخدام استراتيجية ترشيح الافكار في التدريس و تدريب المعلمين على استخدامها ، واقترح استكمالا للبحث الحالي استخدام الاستراتيجية في مراحل دراسية أخرى و مع متغيرات أخرى.
بين متوسطات درجات الاختبار في مادة قواعد اللغة العربية بين طلاب المجموعتين التجريبية و الضابطة
ولصالح طلاب المجموعة التجريبية. في ضوء النتائج استنتج الباحث اثر استراتيجية ترشيح الافكار في تحصيل قواعد اللغة العربية لطلاب الصف الثاني التوسط ، وأوصى بعدة توصيات منها استخدام استراتيجية ترشيح الافكار في التدريس و تدريب المعلمين على استخدامها ، واقترح استكمالا للبحث الحالي استخدام الاستراتيجية في مراحل دراسية أخرى و مع متغيرات أخرى.
Keywords
acquisition
Arabic grammar
Idea filtering