Abstract
Athletes are exposed to various injuries, including partial rupture of the anterior cruciate ligament of the knee joint. The aim of the research was to use virtual reality glasses with therapeutic exercises to rehabilitate the injury, while trying to know the effect of virtual reality and therapeutic exercises in rehabilitating partial rupture of the anterior cruciate ligament of the knee joint for injured players. The researcher assumed that there were significant differences in favor of the experimental group that used virtual reality glasses accompanied by therapeutic exercises. The researcher used the experimental method with two experimental groups. The sample was deliberately selected from injured football players participating in the first division, numbering eight players, who were divided into two experimental groups, each group consisting of four players. The first group used virtual reality glasses accompanied by therapeutic exercises, while the second group used therapeutic exercises only. Homogeneity and equivalence were achieved between the sample members and the two groups. The injury was diagnosed for the sample members by specialist doctors. Pre-measurements and tests were conducted, and then the exercises were implemented, numbering (59) exercises designed by the researcher after presenting them to experts. The sample took ten weeks, and the researcher took into account the intensity The researcher used the sensorimotor perception test (modified) to match the degree of injury and the range of motion test to obtain the results. The researcher concluded that the exercises accompanying the virtual reality glasses had a role in the significant results of the research variables. The researcher recommended using them with the exercises provided by the researcher, in addition to generalizing the experiment to various samples and other injuries. Therapeutic exercises, virtual reality glasses, knee joint efficiency, sensory-motor perception, range of motion in football injuries
Keywords
knee joint efficiency
range of motion in football injuries
sensory-motor perception
Therapeutic exercises
virtual reality glasses
Abstract
يتعرض الرياضيون إلى إصابات مختلفة ومنها إصابة التمزق الجزئي في الرباط الصليبي الأمامي لمفصل وهدف البحث إلى استخدام نظارات الواقع الافتراضي مع وضع تمرينات علاجية لتأهيل الإصابة مع محاولة معرفة أثر الواقع الافتراضي والتمرينات العلاجية في إعادة تأهيل اصابة التمزق الجزئي للرباط الصليبي الأمامي لمفصل الركبة للاعبين المصابين وافترض الباحث وجود فروق معنوية لصالح المجموعة التجريبية التي تستخدم نظارات الواقع الافتراضي المصاحبة للتمرينات العلاجية ، واستخدم الباحث المنهج التجريبي ذا المجموعتين التجريبيتين واختيرت العينة بالطريقة العمدية من اللاعبين المصابين بكرة القدم والمشاركين في الدرجة الأولى ، والبالغ عددهم ثمانية لاعبين قسموا لمجموعتين تجريبيتين وكل مجموعة تتكون من أربعة لاعبين ، إذ استخدمت المجموعة الأولى نظارات الواقع الافتراضي بمصاحبة التمرينات العلاجية ، فيما استخدمت المجموعة الثانية التمرين العلاجية فقط ، وتم إجراء التجانس بين أفراد العينة والتكافؤ للمجموعتين وتم تشخص الإصابة لأفراد العينة من قبل الاطباء الاختصاص ، وأجريت القياسات والاختبارات القبلية ثم تمت المباشرة بتنفيذ التمرينات وعددها ( 59) تمرين مصمم من قبل الباحث بعد عرضها على الخبراء ، إذ استغرق العينة عشرة أسابيع ، وقد راعى الباحث الشدة المتدرجة حسب مراحل الاصابة والعمل في حدود الألم واستخدم الباحث اختبار الإدراك الحس حركي ( المعدل) ليتلاءم مع درجة الاصابة واختبار المدى الحركي للحصول على النتائج ، واستنتج الباحث أن التمرينات المصاحبة لنظارات الواقع الافتراضي كان لها الدور في النتائج المعنوية لمتغيرات البحث ، وأوصى الباحث باستخدامها مع التمرينات التي قدمها الباحث فضلا عن اعمام التجربة على عينات متنوعة وإصابات أخر,
تمرينات العلاجية , نظارات الواقع الافتراضي, كفاءة مفصل الركبة, الادراك الحس حركي, المدى الحركي للمصابين بكرة القدم
تمرينات العلاجية , نظارات الواقع الافتراضي, كفاءة مفصل الركبة, الادراك الحس حركي, المدى الحركي للمصابين بكرة القدم
Keywords
الادراك الحس حركي
المدى الحركي للمصابين بكرة القدم
تمرينات العلاجية
كفاءة مفصل الركبة
نظارات الواقع الافتراضي