Abstract
The narrative techniques in the short story collection Soiree by Bahraini author Abdullah Khalifa revolve around several key elements, with perhaps the most prominent being the representation of space—specifically the village, the sea, and the prison. These spaces play a significant role in many of the stories, as recurring and symbolically layered settings throughout the collection. The author’s engagement with these spaces is deeply personal, drawing from his childhood experiences in the village where he spent his formative years during the 1950s and 1960s. Through skilled artistic expression, Khalifa conveys these settings with mastery, aligning himself with other literary figures whose stories and novels reflect the lived experiences of their authors or are nourished by them.
Having lived in the village, witnessed the life of the sea, and endured a lengthy imprisonment of more than six years, Khalifa's personal experiences become recurring motifs in several of the stories included in this collection. These experiences not only inform his descriptions of specific places but also extend into his exploration of political concerns, which he attempts to embody throughout the narrative
Having lived in the village, witnessed the life of the sea, and endured a lengthy imprisonment of more than six years, Khalifa's personal experiences become recurring motifs in several of the stories included in this collection. These experiences not only inform his descriptions of specific places but also extend into his exploration of political concerns, which he attempts to embody throughout the narrative
Keywords
Keywords: Abdullah Khalifa
prison.
Sea
Soiree
space
village
Abstract
دارت رحى القص والسرد في مجموعة (سهرة) للقاص البحريني عبدالله خليفة دورات عدة، ولعل أهم دوراتها ما تعلق بالمكان الممثل بالقرية والبحر والسجن بصفة خاصة، مما كان له تأثير كبير في مفاصل كثير من القصص، بوصفها أمكنة متكررة وذات دلالة مواربة في المجموعة القصصية (سهرة) برمتها. وقد كانت انطلاقة القاص من هذه الأمكنة انطلاقة ذاتية؛ بمعنى أنه عبر عن مرتع لهوه في القرية التي عاش فيها أيام صباه في الخمسينيات والستينيات من القرن العشرين ومن ثمَّ استطاع وبتمكن فني من التعبير عنها في فنه القصصي، وبذلك فإنه يتشارك مع الأدباء الذين تحكي قصصهم ورواياتهم حياة كاتبيها أو تنهل من معينها. فبعد أن عاش في القرية وشاهد حياة البحر ودخل السجن مدة طويلة أربت على الست سنوات ومن ثم عاد إليه في أوقات لاحقة، وهو ما كان مدعاة لأن يتكرر وصفه لأمكنة بعينها في عدد من القصص والحكايات التي ضمتها هذه المجموعة القصصية، علاوة على انسحاب تلك التجربة إلى الهم السياسي الذي حاول تجسيده.
Keywords
الكلمات المفتاحية: عبدالله خليفة، المكان، سهرة، القرية، البحر، السجن.