Abstract
The research aimed to identify the level of mathematical thinking among 11th-grade students in Duhok City. The study was limited to 11th-grade science students for the academic year 2023-2024 in the schools "Hasar" for girls and "Sadiq Bahauddin" for boys, which were deliberately selected. The sample consisted of 200 students (both male and female). The researchers used the mathematical thinking test developed by Ahmed (2022), which comprises 20 multiple-choice questions. The test's face validity was confirmed, and the reliability coefficient was 0.81. The test was administered to the research sample on March 6, 2024. After applying the test and conducting statistical analysis using the SPSS program, relying on Pearson's correlation coefficient, the one-sample t-test, and the independent samples t-test, the study reached the following conclusions: the research sample did not possess a good level of mathematical thinking, and there was no significant difference between males and females in the level of mathematical thinking. In light of the results, the researchers arrived at several conclusions, including the lack of modern teaching methods and strategies. This led students to memorize mathematics rather than use their cognitive skills. The researchers also made several recommendations for educators, the most prominent of which is modern training methods to teach students basic skills in mathematical thinking. Additionally, there is a need to hold training courses and workshops for mathematics teachers to introduce them to modern teaching strategies that contribute to enhancing students' mathematical thinking. Furthermore, a set of future studies was proposed to build upon the results of this research, including the study of the level of mathematical thinking among primary school students.
Keywords
High School Education
Mathematical Thinking
Thinking
Abstract
استهدف البحث التعرف على مستوى التفكير الرياضي لدى طلبة الصف الحادي عشر في مدينة دهوك وأقتصر البحث على طلبة الصف الحادي عشر العلمي، للعام الدراسي (2023-2024) في اعداديتي (هه سار) للبنات و(صادق بهاءالدين) للبنين والتي اختيرت بصورة قصدية، تكونت العينة من (200) طالب وطالبة، كما اعتمدت الباحثة على اختبار التفكير الرياضي الذي أعده أحمد (2022) المتكون من (20) فقرة من نوع أسئلة الاختيار وتم التحقق من الصدق الظاهري للاختبار كما بلغ معامل الثبات للاختبار (0.81) ، تم تطبيق الاختبار على عينة البحث بتاريخ 6/3/ 2024 وبعد تطبيق الاختبار وإجراء التحليل الاحصائي اعتماداً على الحقيبة الاحصائية SPSS
باستخدام قانون معامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي لعينة واحدة والاختبار التائي لعينتين مستقلتين، خرج البحث بالنتائج الآتية عدم امتلاك عينة البحث مستوى جيد من التفكير الرياضي و كذلك عدم وجود فرق بين الذكور والاناث في مستوى التفكير الرياضي وفي ضوء نتائج البحث توصلت الباحثة الى مجموعة من الاستنتاجات منها: عدم استخدام الطرائق والاستراتيجيات الحديثة في التدريس، أدى بالطلبة الى حفظ الرياضيات وعدم استخدام مهاراتهم العقلية، كما وجهت الباحثة مجموعة من التوصيات للمهتمين بالشأن التربوي من ابرزها: استخدام أساليب وطرق تدريبية حديثة لتعلم المهارات الأساسية في التفكير الرياضي لدى الطلبة، وكذلك ضرورة عقد دورات وندوات تدريبية لمدرسي الرياضيات لتعريفهم بالاستراتيجيات الحديثة للتدريس التي تساهم في رفع مستوى التفكير الرياضي لدى المتعلمين، ثم تم اقتراح مجموعة من الدراسات المستقبلية لاستكمال نتائج هذا البحث من ابرزها: مستوى التفكير الرياضي لدى طلبة المرحلة الأساسية.
باستخدام قانون معامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي لعينة واحدة والاختبار التائي لعينتين مستقلتين، خرج البحث بالنتائج الآتية عدم امتلاك عينة البحث مستوى جيد من التفكير الرياضي و كذلك عدم وجود فرق بين الذكور والاناث في مستوى التفكير الرياضي وفي ضوء نتائج البحث توصلت الباحثة الى مجموعة من الاستنتاجات منها: عدم استخدام الطرائق والاستراتيجيات الحديثة في التدريس، أدى بالطلبة الى حفظ الرياضيات وعدم استخدام مهاراتهم العقلية، كما وجهت الباحثة مجموعة من التوصيات للمهتمين بالشأن التربوي من ابرزها: استخدام أساليب وطرق تدريبية حديثة لتعلم المهارات الأساسية في التفكير الرياضي لدى الطلبة، وكذلك ضرورة عقد دورات وندوات تدريبية لمدرسي الرياضيات لتعريفهم بالاستراتيجيات الحديثة للتدريس التي تساهم في رفع مستوى التفكير الرياضي لدى المتعلمين، ثم تم اقتراح مجموعة من الدراسات المستقبلية لاستكمال نتائج هذا البحث من ابرزها: مستوى التفكير الرياضي لدى طلبة المرحلة الأساسية.
Keywords
التفكير، التفكير الرياضي، البحث الاعدادية.